CITAT (mulle @ 18-01-2007, 14:24)
Här är forumets stora styrka, en av dem i alla fall - en reagerar på en sak, en annan på en annan. Jag tittade bara på din rabattplanering och tänkte inte alls på trädet...
Kerstin har helt rätt - bollpilen är extremt törstig! Tänk på att rötterna inte dricker just runt stammen utan där kronan slutar.
Dessutom är den inte den typen av träd som man går under om man inte sågar bort de nedersta grenarna. Men precis som så många andra salixarter växer det ut mycket grenskott.
Om du har så blåsigt finns det ju också risk för att dina höga perenner snart ligger platta. Och det är inte roligt, jag vet...
Hur skulle det vara med en skyddande häck, eller ett plank, mot väster och sedan ett mindre törstigt stamträd.
Eller lägre, tork- och vindtåliga perenner?
Mulle
Näääää, nu raseras ju hela min planering
Viiiiiill ju ha en Bollpil
Med de här stormarna som är nu så menar jag att det blåser extra mycket där ute eftersom det är öppet. Vet inte hur mycket järsgården skyddar sen men lite stoppar den nog upp blåsten (tänkte på perennerna). Får binda upp annars, riddarsporrar måste jag bara ha där och höjd i bakkant.
Känns lite kaka på kaka och blir väldigt dyrt med både järsgård och häck och järsgård ska vi ha där det är redan bestämt och det ruckar vi inte på. Det vill vi ha för att binda ihop hela tomten eftersom vi har järsgård på andra sidan huset. Dessutom skulle en häck förstöra den fina utsikten över hagen och hästarna som går där på sommaren

I övrigt är jag öppen för förslag så allt ni säger tas under beaktning
Finns det nåt mer vindtåligt träd som inte blir högre än 6-7 meter, inte blir för törstigt och inte skjuter rotskott
Några andra intressanta träd jag tittat på är Maackia, Ullungsrönn, Ligustersyren eller Asklönn. Det är inget krav att man måste kunna gå under det, Maackia blev bara 3 meter läste jag nånstans men det räcker gott och väl.
Här kommer en till bild på området, där häststaketet sitter nu kommer järsgården vara sen. Taget från fönster på ovanvåningen så därför blir vinkeln lite fel. Tack för alla tips!