CITAT (AndreasBlomquist @ 18-01-2007, 19:46)
CITAT (Pirum @ 18-01-2007, 14:32)
Vi får hoppas att Vattenfall inte reas ut. Att Vattenfall inte kommer att säljas om ett rimligt värde (på några tusen miljarder) sätts är väl självklart då inga aktiebolag har en framförhållning lång nog.
Några tusen miljarder? Nu överdriver du väl allt värdet på Vattenfall?
Nä, inte mycket åtminstone. Vattenfall gör fet vinst åt staten, jag såg bekymrade miner i Dagens Industri om att det nog skulle krävas 500 miljarder för att det skulle vara ekonomiskt klokt att sälja det. Och om sen exempelvis oljepriset på sikt går upp så blir ju värdet på Vattenfall också högre.
Sen värderar jag ju själv högt att staten håller kontroll över naturresurser. Älvarna kommer att ge energi i många många decennier även utan stora nyinvesteringar.
Så ja, överdrev kanske lite. Men folk som vill sälja ut Vattenfall alltför lättvindigt behöver tänka ett varv till. Siffror i media figurerade om att Birka Energi såldes ut 48 miljarder för billigt (med tanke på rådande elpriser och värde), Vattenfall är mycket mycket mer värt än Birka.
På samma sätt tycker jag att värdet på den statliga skogen bör anses väldigt högt. Man får ju slå ut värdet på vad som kan genereras inom åtminstone 100 år.