Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rabattips, Växtförslag
          Chanku
          Inlägg 19-01-2007, 12:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 7 762

Har planerat att göra om mina föräldrars rabatter (med tillåtelse såklart), men jag har lite svårt att välja växter. Jag har tänkt odla det mesta själv, så det får gärna vara lätt att odla.

Rabatt nr 1: Formad som ett L, ligger i sol större delen av dagen, blir oftast väldigt varmt. Växter som redan finns: 2 stycken gula rosor och 1 ljust lila astilbe. Ena sidan kantas av en brun tegelvägg (där är rosorna), astilben är i hörnet och resten av rabatten kantas av staketet till altanen.

Rabatt nr 2: Relativt skuggigt läge, placerad under/mellan en stor rönn och en björk, lite stenig mark. Inga växter som måste sparas. Gärna något som "lyser" upp stället lite grann.

Jag uppskattar all hjälp, det är svårt att veta vad man ska leta efter som nybörjare...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Margith
          Inlägg 19-01-2007, 13:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Några spontana kommentarer från mig smile.gif

Hade jag varit i din situation hade jag först tänkt färg, inte växt.

Eftersom du har gula rosor i den första rabatten (och jag tycker att gult är en lite svår färg) hade jag satsat på fler rosor. De där kanadensiska som är gula men slår över i orange. T ex Morden Sunrise och Jans Wedding. Mot den bruna väggen hade jag gärna sett en vit klätterros, Polstjärnan är den enda jag kan i vår zon...
          Vitt fungerar tillsammans med allt, men hur stor är rabatten? I min gula rabatt har jag en norrlandsschersmin, men den tar en väldans plats tongue.gif
          Som marktäckare har jag heucheror.

Vill du nu fröså själv, har du tänkt dig perenner eller 1-åringar?
          I din gula rabatt skulle jag vilja slå ett slag för Tagetes, som jag tycker har oförtjänt dåligt rykte.
          Den är lätt att fröså, köp några olika påsar så att du får olika nyanser på blommorna, plantera dem som "marktäckare" medan perennerna växer till sig smile.gif

Jag tycker att en avvikande färg kan vara helt suveränt, mörkt rött är ursnyggt tillsammans med gult, men jag skulle ha väntat till år 2 med det.

Astilben skulle jag ha flyttat till rabatt 2, visst är det väl så att astilbe gärna vill växa lite skuggigt? unsure.gif
          Oavsett det, så är färgen "fel" för mig laugh.gif så den får så lov att flytta på sig.
          Några växtförslag har jag inte, färgen styr biggrin.gif men ett gäng vårlökar hade jag grävt ner till hösten smile.gif

Var det här nån hjälp, eller blev du bara ännu mer förvirrad?

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 00:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon