Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Smalbladig Mönjelilja, Hur får jag min ögonsten att må bäst?
          Ramoth
          Inlägg 18-01-2007, 09:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

Har just fått ett välväxt exemplar av smalbladig Mönjelilja. wub.gif
          Enligt all litteratur så ska dessa växter i stort sett sköta sig själva.
          Nu kommer jag ju inte att kunna gå till närmaste blomsterbutik och köpa en ny om jag klantar till det, så jag skulle sätta stort värde på skötseltips från er som kan hjälpa mej att sköta om plantan på bästa sätt.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-01-2007, 17:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Ramoth @ 19-01-2007, 17:20)
          CITAT (flaxss @ 18-01-2007, 18:58)
          clivia miniata är den vanliga breda sen den med smala blad heter kaffer clivia eller/och kaffer lilja och den heter nobilis . kaffer lilja har hängande blommor vanlig clivia har stående blommor . man sköter dom så här riklig vattning på sommaren jag vattnar mina varje dag på sommaren och jag sätter ut dom på  våren i norr sen flyttar dom tills öst i början av sommaren (ute tempen +10c natt tempen +5c ) när du flyttar ut dom på våren . sen gödar man dom som andra växter . och har dom ute tills natt tempen sjunker ner mot 0c dom klara -2c men inte lägre . har man haft dom ute under hösten får dom en sval tid som dom gillar . sen vinterförvarar man dom i +10c och torrt ge bara vatten så dom överlever . har man ingen sval plats får man avhärda dom till att vara inne . det gör man igenom att ta in dom på dagen ut på natten i en veckas tid sen så sätter man in dom även för natten inne . då kan dom böja blomma redan i dec-jan förr dom har redan fått svalt annars blommar dom på våren inne och när det blir varmare ute så blommar dom sen vår tidig sommar

Nej, det här är inte Kaffer lilja, utan gammaldags Clivia minata med smala blad.

En fråga till förresten:
          Spelar krukans form något roll?
          Eller typ av kruka?
          Nu står den i en rak lerkruka som är glaserad på insidan ... utan dräneringshål i botten såg jag .... Drar nog i hop sig till omplantering ...

jag har mina i plast och lerkrukor , dom vill ha hål i botten .

samma skötsel gäller för den gamla sorten

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 21:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon