CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-01-2007, 10:09)
Och själv tror jag inte att själva kaffebryggaren är orsak till varför det sägs nej från skolledningen och lärarna. Det kanske är så att man inte vill ha eleverna kvar i klassrummet under rasterna det är ju den läraren som undervisar i klassrummet som har ansvar för klassrummet och dess utrustning. Skulle jag vara den läraren skulle jag aldrig gå med på att eleverna var kvar i klassrummet när det är rast, alltför många har attityden att skolans grejer är OK att förstöra det går ju bara att köpa nya grejer. Många klassrum idag har datorer, projektorer och liknande så det är mycket som kan förstöras och stjälas som kostar skolan en hel del pengar och de pengarna måste tas någonstans ifrån.
Men finns det något grupprum eller så som man kan hålla fri från dyr utrustning så skulle de ju kunna ha det som fikarum.
Kan även tillägga att gymnasiet INTE är frivilligt. Visst det är frivilligt att söka till gymnasiet men när man har blivit elev på skolan är det INTE frivilligt då är det som att ha ett jobb man måste vara där för att få pengar, man måste lämna in sjukintyg vid längre sjukdom etc. I en frivillig skola kan man dyka upp och gå när man vill det kan man inte i gymnasiet (även om väldigt många tror det).
Tanken var ju INTE att ha den i klassrummet:
CITAT
Där vill eleverna ha en kaffebryggare i sitt uppehållsrum. Ärendet har gått via elevrådet som är villig att skjuta till pengar till detta.
och precis som du påpekar... inne i klassrummet blir det problem..
det är ju på RASTERNA de skall dricka sitt kaffe... inte få kaffe i tangentbordena..
och det är bra att du påpekar att eleverna har skyldigheter och att HAR man valt Gymnasiet så skall man vara där...
b