|
gammelnalle
20-01-2007, 20:16
Ska gymnasieelever få vara med och bestämma?
På en gymnasieskola någonstans i Sverige finns en ”avdelning” som ligger en bit bort från cafeterian. (ca 4-5min promenadväg ) Där vill eleverna ha en kaffebryggare i sitt uppehållsrum. Ärendet har gått via elevrådet som är villig att skjuta till pengar till detta. (eleverna hinner inte alltid till och från cafeterian på sina raster) Lärarna och rektorn motsätter sig detta. ”Det funkar inte” ”Vi har haft kaffe-AUTOMATER och varuautomater som eleverna inte klarar att sköta” (Åverkan och stöld) ”Hur skall de kunna sköta den?” Det är svårt att ha kaffebryggare inne i lektionssalarna då dessa (lokalerna) inte får lämnas utan översyn av lärare (farliga maskiner och dyra program). I skolpolicyn står klart att eleverna SKALL ha stort inflytande över sin situation. Rektorn och vissa lärare menar att man istället skall förlänga en rast så att eleverna hinner med att, dels ta sig till och från samt hinna fika i cafeterian. Vilket de facto skulle innebära LÄNGRE skoldagar. Andra lärare menar att det är vuxna människor man har att göra med och man måste låta eleverna pröva, d.v.s. ge dem KLARA direktiv om vilka regler som gäller, VEM som skall vara ansvarig NÄR och HUR. Och vad som händer OM det inte sköts. DVS att elverna får växa med sin uppgift.
SYNPUNKTER??? Eller var frågan FÖR retorisk??
Rapchic
20-01-2007, 20:22
på estet var det nån som hade tagit dit en gammal kaffe bryggare, och dom turades om att köpa dit kaffe m.m
om det går där så varför skulle dom inte kunna göra det där (men då är det ju inte folk som förstör saker på estet)
Beror väl på. Ska det utses någon/några som har ansvar för bryggaren? Som sköter om den och laddar den innan raster osv och ser till att den inte är tom och påslagen så att en olycka kan inträffa.
Sedan... skall den/de som tar ansvaret... få gå från lektioner tidigare för att hinna göra kaffet?
När du säger att de redan haft kaffeautomater... men att dessa saboterats då är väl risken stor att det upprepas... tyvärr.
tror iofs. inte att dom behöver lämna lektionen tidigare, och dom ska ändå vara vuxna, så varför inte ge dom en chans att visa det?  en bryggare = 150 kr. så det är ingen svidande förlust om det inte fungerar
Rapchic
20-01-2007, 20:31
CITAT (askar @ 20-01-2007, 21:29) Beror väl på. Ska det utses någon/några som har ansvar för bryggaren? Som sköter om den och laddar den innan raster osv och ser till att den inte är tom och påslagen så att en olycka kan inträffa.
Sedan... skall den/de som tar ansvaret... få gå från lektioner tidigare för att hinna göra kaffet?
När du säger att de redan haft kaffeautomater... men att dessa saboterats då är väl risken stor att det upprepas... tyvärr. på estet var det helt enkelt dom som drack kaffe som ansvarade för automaten
gammelnalle
20-01-2007, 20:46
CITAT (askar @ 20-01-2007, 20:29) Beror väl på. Ska det utses någon/några som har ansvar för bryggaren? Som sköter om den och laddar den innan raster osv och ser till att den inte är tom och påslagen så att en olycka kan inträffa.
När du säger att de redan haft kaffeautomater... men att dessa saboterats då är väl risken stor att det upprepas... tyvärr. Jag är ju jävig.... men tycker att du pekar på några saker som JAG menar FÖRST måste fixas: Att slå på /från bryggaren är iofs inga problem: Lagen föreskriver att en kaffebryggare som inte står under uppsyn skall brytas efter en viss tid. (TIMER) Och DET anser JAG att det är ENKELT OCH BILLIGT ATT FIXA. Att "ladda" (?) bryggaren måste dock någon göra. Och även här menar jag att det går att ordna utan att det påverkar lektionerna. (Dvs laddas INNAN lektionerna börjar, både på morgonen och kanske på lunchen?) SABBOTAGE-SKADEGÖRELSE- menar JAG - sker i mindre utsträckning OM/NÄR eleverna känner att de är delaktiga. (inom parantes: vi har haft en del kollegor som har åkt runt till andra gymnasier-inför en ombyggnad- och de rapporterar att NYA eller uppfrächade skolor- visar tydligt på mindre klotter och skadegörelser.....) Men är det SAMMA elever som går nu som för 1-2 år sedan?? GIVETVIS kan jag ha fel... men jag menar att man ändå måste PRÖVA... inte att vi "vuxna" tar för givet...... b
CITAT (gammelnalle @ 20-01-2007, 20:46) men jag menar att man ändå måste PRÖVA... inte att vi "vuxna" tar för givet...... Människor växer när man känner förtroende från andra.
CITAT (faith @ 20-01-2007, 20:48) CITAT (gammelnalle @ 20-01-2007, 20:46) men jag menar att man ändå måste PRÖVA... inte att vi "vuxna" tar för givet...... Människor växer när man känner förtroende från andra.  Håller jag med om.
Men kanske (om jag förstått det rätt) så har dina kollegor MER erfarenhet än vad du har?? Så varför inte lyssna på dem!!
f
Anki på Öland
20-01-2007, 22:36
CITAT (gammelnalle @ 20-01-2007, 20:46) SABBOTAGE-SKADEGÖRELSE- menar JAG - sker i mindre utsträckning OM/NÄR eleverna känner att de är delaktiga. Kommer sen dessutom pengarna från elevrådet och inte skolan är man också kanske mera mån om bryggaren. Anki
Piccante
20-01-2007, 23:29
Jag tycker nog att unga ska få växa med ökat eget ansvar för att successivt bli mer ansvarsfulla och självständiga. Om man inte kan anförtro 15-16 åringar en kaffebrygg hur ska det då gå när de blir myndiga inom 2-3 år och får rösta, köra bil, gå på krogen, bli invalda i riksdagen
Jag tycker också de ska få sin kaffebryggare.  Sabbar de den så blir de ju utan sen men då har man iallafall försökt.
Låt dem ha kaffebryggare. Fast på min tid drack inte barn kaffe  Kanske har skolan gjort någon deal med nåt företag som ska ha ensamrätt på kaffeserveringen i skolan, vem vet.
Piccante
21-01-2007, 00:40
CITAT (Pirum @ 21-01-2007, 00:35) Låt dem ha kaffebryggare. Fast på min tid drack inte barn kaffe :P ;) Va säger du, drack inte barn kaffe  Jag är iofs född på landet och då får man nästan kaffe i nappflaskan  Det tillhör ritualen ute på vischan att alltid bjuda på kaffe så fort tillfälle ges oavsett om gästerna vill ha det eller ej. Åter till ämnet: På vårt gymnasie drev eleverna café som en ekonomisk förening vars avkastning gick till klasskassan. Sedan finns ju Ung företagsamhet UF, det projektet brukar en del program deltaga i. Eleverna kan ju få en möjlighet att sälja kaffe till självkostnadspris om inte skolan vill sponsra en bryggare.
CITAT (pejori @ 20-01-2007, 20:23) Kunde inte ha sagt det bättre själv sen tycker jag att Leocarpus ( som vanligt) har bra synpunkter......Fast det var nog inte det jag hade tänkt att säga från början Nu är det nog för länge sedan dags att sova edit: vet inte vad som verkligen hände
Åsa, mälardalen zon 2
21-01-2007, 10:09
Och själv tror jag inte att själva kaffebryggaren är orsak till varför det sägs nej från skolledningen och lärarna. Det kanske är så att man inte vill ha eleverna kvar i klassrummet under rasterna det är ju den läraren som undervisar i klassrummet som har ansvar för klassrummet och dess utrustning. Skulle jag vara den läraren skulle jag aldrig gå med på att eleverna var kvar i klassrummet när det är rast, alltför många har attityden att skolans grejer är OK att förstöra det går ju bara att köpa nya grejer. Många klassrum idag har datorer, projektorer och liknande så det är mycket som kan förstöras och stjälas som kostar skolan en hel del pengar och de pengarna måste tas någonstans ifrån.
Men finns det något grupprum eller så som man kan hålla fri från dyr utrustning så skulle de ju kunna ha det som fikarum.
Kan även tillägga att gymnasiet INTE är frivilligt. Visst det är frivilligt att söka till gymnasiet men när man har blivit elev på skolan är det INTE frivilligt då är det som att ha ett jobb man måste vara där för att få pengar, man måste lämna in sjukintyg vid längre sjukdom etc. I en frivillig skola kan man dyka upp och gå när man vill det kan man inte i gymnasiet (även om väldigt många tror det).
Rapchic
21-01-2007, 10:15
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-01-2007, 11:09) Och själv tror jag inte att själva kaffebryggaren är orsak till varför det sägs nej från skolledningen och lärarna. Det kanske är så att man inte vill ha eleverna kvar i klassrummet under rasterna det är ju den läraren som undervisar i klassrummet som har ansvar för klassrummet och dess utrustning. Skulle jag vara den läraren skulle jag aldrig gå med på att eleverna var kvar i klassrummet när det är rast, alltför många har attityden att skolans grejer är OK att förstöra det går ju bara att köpa nya grejer. Många klassrum idag har datorer, projektorer och liknande så det är mycket som kan förstöras och stjälas som kostar skolan en hel del pengar och de pengarna måste tas någonstans ifrån.
Men finns det något grupprum eller så som man kan hålla fri från dyr utrustning så skulle de ju kunna ha det som fikarum.
Kan även tillägga att gymnasiet INTE är frivilligt. Visst det är frivilligt att söka till gymnasiet men när man har blivit elev på skolan är det INTE frivilligt då är det som att ha ett jobb man måste vara där för att få pengar, man måste lämna in sjukintyg vid längre sjukdom etc. I en frivillig skola kan man dyka upp och gå när man vill det kan man inte i gymnasiet (även om väldigt många tror det). vi har kaffebryggaren i uppehålls rummet men där är ju bara esteter och alla estetare håller reda på om det är nån icke estetare där och håller koll på dom nere på estet kan man till och med lämna pengar framme utan att nån ta dom (och tex dyra musikinstrument, skolböcker m.m) bättre än alla vakter jo det är frivillligt man har ett val gå i skola eller dö av svält
*Stintan*
21-01-2007, 10:21
Japp det var ju just i uppehållsrummet eleverna ville ha en kaffebryggare inte i klassrummet så det borde väl inte vara några problem. Fånigt att säga nej till det tycker jag.
gammelnalle
21-01-2007, 10:21
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-01-2007, 10:09) Och själv tror jag inte att själva kaffebryggaren är orsak till varför det sägs nej från skolledningen och lärarna. Det kanske är så att man inte vill ha eleverna kvar i klassrummet under rasterna det är ju den läraren som undervisar i klassrummet som har ansvar för klassrummet och dess utrustning. Skulle jag vara den läraren skulle jag aldrig gå med på att eleverna var kvar i klassrummet när det är rast, alltför många har attityden att skolans grejer är OK att förstöra det går ju bara att köpa nya grejer. Många klassrum idag har datorer, projektorer och liknande så det är mycket som kan förstöras och stjälas som kostar skolan en hel del pengar och de pengarna måste tas någonstans ifrån.
Kan även tillägga att gymnasiet INTE är frivilligt. Visst det är frivilligt att söka till gymnasiet men när man har blivit elev på skolan är det INTE frivilligt då är det som att ha ett jobb man måste vara där för att få pengar, man måste lämna in sjukintyg vid längre sjukdom etc. I en frivillig skola kan man dyka upp och gå när man vill det kan man inte i gymnasiet (även om väldigt många tror det). Tanken var ju INTE att ha den i klassrummet: CITAT Där vill eleverna ha en kaffebryggare i sitt uppehållsrum. Ärendet har gått via elevrådet som är villig att skjuta till pengar till detta. och precis som du påpekar... inne i klassrummet blir det problem.. det är ju på RASTERNA de skall dricka sitt kaffe... inte få kaffe i tangentbordena.. och det är bra att du påpekar att eleverna har skyldigheter och att HAR man valt Gymnasiet så skall man vara där... b
Blomstertanten
21-01-2007, 10:27
Jag förstår inte problemet Om det nu inte ens är skolan som ska skjuta till pengar , utan elevrådet, då är ju det enda det kommer kosta skolan den elförbrukning som går åt ! Och hur mycket extra ström drar en liten kaffebryggare ??? LÅT UNGARNA HA EN KAFFEBRYGGARE !!!!
anna_rispan
21-01-2007, 11:00
CITAT (gammelnalle @ 20-01-2007, 20:46) SABBOTAGE-SKADEGÖRELSE- menar JAG - sker i mindre utsträckning OM/NÄR eleverna känner att de är delaktiga. (inom parantes: vi har haft en del kollegor som har åkt runt till andra gymnasier-inför en ombyggnad- och de rapporterar att NYA eller uppfrächade skolor- visar tydligt på mindre klotter och skadegörelser.....)
Men är det SAMMA elever som går nu som för 1-2 år sedan??
GIVETVIS kan jag ha fel... men jag menar att man ändå måste PRÖVA... inte att vi "vuxna" tar för givet......
b Jag stötte på precis sådana fakta när jag skrev min ena tenta. Den handlar om hur skolan fysiska miljö påverkar lärandet. Tjusigt va??!! Antar att ni fick tips på litteratur då? Annars kan du höra av dig om du vill veta vad jag läste för nåt. Jag tror absolut att de klarar en kaffebryggare. Just för att det är deras eget förslag. P.s när jag gick gymnasiet så fick vi tillgång till "våra" klassrum genom personliga kort och kortläsare. Ingen pajade nån dator där. precis som någon skrev. När de går ut från gymnasiet är de myndiga, de får rösta, gifta sig, starta företag. det borde vara jätteviktigt att få vara med o bestämma o påverka sin vardag i skolan då.
gammelnalle
21-01-2007, 11:00
CITAT (Blomstertanten @ 21-01-2007, 10:27) Jag förstår inte problemet Om det nu inte ens är skolan som ska skjuta till pengar , utan elevrådet, då är ju det enda det kommer kosta skolan den elförbrukning som går åt ! Och hur mycket extra ström drar en liten kaffebryggare ??? LÅT UNGARNA HA EN KAFFEBRYGGARE !!!!  Det handlar nog inte om pengar.... Lärarna/rektorn tror att det kommer att misskötas: dvs kaffesump, utspillt kaffe, som sen städpersonalen måste ta hand om... Personligen menar jag att man DÄRFÖR måste ge eleverna KLARA direktiv/regler INNAN de får ta ansvaret. Givetvis anser jag att eleverna skall vara med och utforma även dessa regler. MEN : Locket på!! "Det går inte" "Aldrig i livet" "Ingen idé att ens försöka"... Själv tycker jag det är bara bra att eleverna engagerar sig .... oavsett hur det går med OM de får tillstånd, eller om experimentet misslyckas och de inte klara av att sköta det. (VET att de kan, men det finns ju alltid några ANDRA som vill att de skall misslyckas....) b EDIT: anna_rispan: Tar gärna emot lästips... så jag kan preparera mina elever med motargument!!
Det är klart att dom ska ha en kaffebryggare i uppehållsrummet. Skaffa en timer och ladda bryggaren före lektionen,så är kaffet klart när det blir rast. Lätt som en plätt  Jag håller med dig gammelnalle
Blomstertanten
21-01-2007, 11:07
CITAT (gammelnalle @ 21-01-2007, 11:00) Det handlar nog inte om pengar.... Lärarna/rektorn tror att det kommer att misskötas: dvs kaffesump, utspillt kaffe, som sen städpersonalen måste ta hand om... Personligen menar jag att man DÄRFÖR måste ge eleverna KLARA direktiv/regler INNAN de får ta ansvaret. Givetvis anser jag att eleverna skall vara med och utforma även dessa regler. MEN : Locket på!! "Det går inte" "Aldrig i livet" "Ingen idé att ens försöka"...  :( :( :( :( :( Själv tycker jag det är bara bra att eleverna engagerar sig .... oavsett hur det går med OM de får tillstånd, eller om experimentet misslyckas och de inte klara av att sköta det. (VET att de kan, men det finns ju alltid några ANDRA som vill att de skall misslyckas....) b men städar gör väl städpersonalen där ändå , vare sej det finns kaffebryggare eller inte Så inte blir det just nått merjobb för dom heller ! Kaffefläckar på golvet brukar vara lätta att få bort , vet jag av egen erfarenhet Tänk om personalen inte skulle få dricka kaffe i personalrummet för att det blir merjobb för städpersonalen  Oj , oj , oj , vilket ramaskri det skulle bli !!!!!
CITAT (Blomstertanten @ 21-01-2007, 11:07) Tänk om personalen inte skulle få dricka kaffe i personalrummet för att det blir merjobb för städpersonalen  Oj , oj , oj , vilket ramaskri det skulle bli !!!!! precis vad jag menar också gymnasiet är frivilligt och ungarnas arbetsplats också , och om lärarna ska få ha kaffebryggare anses som självklart och vuxnas personalrum är tämligen sviniga dom med, så det är ett dåligt argument av skolledningen
Blomstertanten
21-01-2007, 11:18
CITAT (pejori @ 21-01-2007, 11:12) och vuxnas personalrum är tämligen sviniga dom med, Det kan man lungt säga !!!!
Åsa, mälardalen zon 2
21-01-2007, 11:24
Fast kaffespill på bord och dyl. i personalrummet städas väl inte av städpersonalen???
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-01-2007, 11:24) Fast kaffespill på bord och dyl. i personalrummet städas väl inte av städpersonalen??? jodå det gör det och allt annat vuxna lämnar efter sig till städerskan
Blomstertanten
21-01-2007, 11:28
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-01-2007, 11:24) Fast kaffespill på bord och dyl. i personalrummet städas väl inte av städpersonalen??? Det beror ju helt och hållet på hur städavtalet ser ut. Ibland ingår rengöring av diskbänkar och torkning av bord och ibland ingår det inte.
Åsa, mälardalen zon 2
21-01-2007, 11:28
På skolan där jag jobbar får vi torka borden själva ifall vi kladdat ner dem.
Vad är det då för skillnad på lärare och elever? Spelar det nån roll vem som grisar ner?
nej..det spelar ingen roll alls, och därför är det ett dåligt argument för att ungdommarna inte ska få ha en kaffebryggare i sitt uppehållsrum
aqualis
21-01-2007, 12:07
Hej Gammelnalle
Eleverna bör definitivt inte få en kaffebryggare betald av skolan. Skolan tar ett principiellt beslut som måste följa lagstiftning på området när bryggaren placeras i en lokal som inte är avsedd för ändamålet.
Följden blir att skolan kommer att ha två cafeterior.
En bryggare kostar så lite att eleverna själva kan lägga ut en tia var och med skolledningens tysta medgivande enkelt få en fungerande lösning.
Vill nu eleverna visa sin mognad så bör dom göra detta på ett sätt som inte i förlängningen blir en inkörsport till följdkrav med en egen cafeteria som mål.
Med vänlig hälsning
Blomstertanten
21-01-2007, 13:23
Men det var ju inte skolan som skulle betala kaffebryggaren ! Det var ju elevrådet som skulle betala och det är ju en annan sak Eller ?
Björken
21-01-2007, 13:24
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-01-2007, 11:28) På skolan där jag jobbar får vi torka borden själva ifall vi kladdat ner dem. Det är som någon påpekat avgörande hur städavtalet ser ut vad som blir städat och inte städat. Jobbar själv som lokalvårdare på en skola och vi har i vårt avtal att bord mm i personalrum ska skötas av personalen inte lokalvårdaren. Vid storstädning tar vi naturligtvis även borden. Men sedan är det ju trots allt så att vi som städar har kanske svårt att se när det blir för mycket fläckar eller när det står alldeles för mycket disk odiskad och tar ett tag där också även om det egentligen inte ingår i vårt jobb. Det som förvånar mig allra mest är att det ska vara så svårt att diska ur sin mugg när man druckit ur den istället för att bara skölja ur den och upp med den i bästa fall i skåpet. Jag skulle själv i varje fall aldrig kunna tänka mig att göra så varken på jobbet eller hemma.
Om dom nu inte får ha en kaffebryggare...ha en vattenkokare och pulverkaffe istället då..funkar till te också ju.. Jag tror inte det är sant ibland...får dom lov att dricka nåt annat typ cola eller nåt så kan det ju bli spillfläckar då med.. Nä..de får väl själva utarbeta ett schema för vem som torkar och diskar varje dag och sköter dom sig inte så får dom väl stå tillbaka..DÅ..men för i jösse namn...ge dom en chans...det handlar ju som sagt om vuxna människor.. ...och människor växer inte mer än de tillåts göra heller så om inte annat så blir de väl kanske vuxna den otroligt ansvarsfulla uppgiften att fixa kaffe om de bara får pröva...
CITAT (Tesa @ 21-01-2007, 14:58) Om dom nu inte får ha en kaffebryggare...ha en vattenkokare och pulverkaffe istället då..funkar till te också ju.. Jag tror inte det är sant ibland...får dom lov att dricka nåt annat typ cola eller nåt så kan det ju bli spillfläckar då med.. Nä..de får väl själva utarbeta ett schema för vem som torkar och diskar varje dag och sköter dom sig inte så får dom väl stå tillbaka..DÅ..men för i jösse namn...ge dom en chans...det handlar ju som sagt om vuxna människor.. ...och människor växer inte mer än de tillåts göra heller så om inte annat så blir de väl kanske vuxna den otroligt ansvarsfulla uppgiften att fixa kaffe om de bara får pröva...  helt sant...dömmer man ut dom direkt kan man inte förvänta sig att dom ens ska/vill försöka klart dom ska ha en kaffebryggare
Margaretha
21-01-2007, 21:58
CITAT (pejori @ 21-01-2007, 11:12) CITAT (Blomstertanten @ 21-01-2007, 11:07) Tänk om personalen inte skulle få dricka kaffe i personalrummet för att det blir merjobb för städpersonalen  Oj , oj , oj , vilket ramaskri det skulle bli !!!!! precis vad jag menar också gymnasiet är frivilligt och ungarnas arbetsplats också , och om lärarna ska få ha kaffebryggare anses som självklart och vuxnas personalrum är tämligen sviniga dom med, så det är ett dåligt argument av skolledningen  Har du tillåtelse att dricka kaffe i ditt personalrum, Blomstertanten? Tänkte väl det! Du som vi kanske får torka själv när du spiller? Jag har aldrig sett någon städpersonal städa i vårt nuvarande personalrum - det slog mig precis! Usch! I alla fall på min skola ingår det inte i städpersonalens jobb att torka bänkar mer är någon enstaka gång vid storstädning, så kladdiga bänkar blir ett problem! Städning kostar för mycket! Därför kan inte eleverna få ta med sig mat och dryck in i salarna. Men i ett uppehållsrum, som de sköter själva - och med tydliga regler. Visst måste det gå att lösa. Hos oss finns en kafeteria med en anställd som säljer mackor o.dyl.
aqualis
21-01-2007, 23:55
Hej Blomstertanten.
Du har rätt. Det står inte att skolan skulle betala, men tydligen behövs skolledningens tillstånd av någon orsak och det är närapå lika illa eftersom det ju även då blir ett protokollfört beslut.
Tycker att detta ordnar man bara. Att hålla på och göra formella ärenden av en kaffebryggare kan knappast vara nån slags meningsfylld övning i medbestämmande.
Med vänlig hälsning
Fast om en unge tvättar kaffebryggaren under vattenkranen med strömmen påkopplad, blir elektrifierad &/ bränner ner halva skolan så blir någon ansvarig för det hela kanske. Jag menar som sagt att det bör få finnas en kaffebryggare, men då måste skolan vara med och fixa det (om än inte betala).
MrNorth
26-01-2007, 12:22
CITAT Fast om en unge tvättar kaffebryggaren under vattenkranen med strömmen påkopplad, blir elektrifierad &/ bränner ner halva skolan så blir någon ansvarig för det hela kanske. Jag menar som sagt att det bör få finnas en kaffebryggare, men då måste skolan vara med och fixa det (om än inte betala). Jag trodde det var gymnasieungdomar vi pratade om, inte förstakladdare eller dagisbarn? En kaffebryggare kan ju knappas anses som farlig utrustning som exempelvis en motorsåg, vedklyv, cirkelsåg, salpetersyra och allt annat "farligt" som kan finnas i en skolmiljö i framför allt de praktiska programmen. Teoretiskt sett kan ju allting vara farligt, det är därför det finns sbs (sunt bondförnuft). JAg kan ju springa och snubbla och få min stiftpenna rakt genom hjärtat och avlida... vem skall hållas ansvarig för det?
Du överskattar folks intelligens. Jag bor på ett studentboende där folk kastar glasflaskor och metallskrot i komposten, slänger ner brinnande grillar i "brännbart", inte ens kan boka en tvättmaskin korrekt. Nu är det visserligen inte säkert att gymnasiestudenter är mindre intelligenta än universitetsstudenter (tvärtom möjligen), men om jag studerar mina grannar så kan jag konstatera att många av dem är fullständiga idioter och bara de mest korkade kan nog skylla på analfabetism.
En kaffebryggare är farlig nog i fel händer. Men jag menar alltså att de bör få ha en sådan, men då måste skolan godkänna den först, kanske se till att det finns jordfelsbrytare, etc.
För övrigt kallar jag ofta alla under 18 för "barn"; dels för att det är korrekt, men mest för att jävlas.
anna_rispan
26-01-2007, 14:24
Pirum: kollade du sista avsnittet av Världens modernaste land? eller var det du som inte såg på Fredrik Lindström?
anna_rispan : Jag har ämnat att se alla avsnitt av Fredrik Lindströms program, då jag tidigare sett Värsta språket samt läst ett par av hans storstilade (inte nödvändigtvis komplimang) böcker. Däremot har jag missat ungefär alla avsnitt av Världens modernaste land (undantaget något program där jag såg en kvart). Såg bara sekunder av senaste avsnittet. Jag tycker serien verkar något...huff...jag orkar inte med den tror jag, kräver för mycket tankeverksamhet.
Handlade det om kaffebryggare eller tvättmaskiner eller vad?
För att återgå till kaffe så förstår jag att kaffedrickande studenter hellre vill ha egen maskin, det smakar ju mycket bättre så.
anna_rispan
26-01-2007, 14:33
CITAT (Pirum @ 26-01-2007, 14:30) anna_rispan : Jag har ämnat att se alla avsnitt av Fredrik Lindströms program, då jag tidigare sett Värsta språket samt läst ett par av hans storstilade (inte nödvändigtvis komplimang) böcker. Däremot har jag missat ungefär alla avsnitt av Världens modernaste land (undantaget något program där jag såg en kvart). Såg bara sekunder av senaste avsnittet. Jag tycker serien verkar något...huff...jag orkar inte med den tror jag, kräver för mycket tankeverksamhet.
Handlade det om kaffebryggare eller tvättmaskiner eller vad?
För att återgå till kaffe så förstår jag att kaffedrickande studenter hellre vill ha egen maskin, det smakar ju mycket bättre så. nje det var mest för dina roliga kommentarer om studentboendet. de hade med en solosktech med Fredrik som satt i telefon. o klagade på att: varför gör ingen nåt...!!!! om att dte var så stökigt i trapphuset. men vilka är nån?? vi som bor i trapphuset kanske?? o så pratde de lite om civilkurage o sånt jox.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|