Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bönor för nybörjare?
          åsali
          Inlägg 02-01-2007, 12:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 8 925

Hej!

Funderar på att odla bönor i år, men funderar på vilka som är bra för en nybörjare som jag?
          Annat som är bra att tänka på vid bönodling?

Tacksam för all info!

--------------------
          Mvh Åsa
          Växtzon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christa
          Inlägg 21-01-2007, 17:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Provider är min favorit. Den är god och ger stor skörd och är inte så kinkig. Jag provade störbönor i zon 4 en gång men det hann aldrig bli några färdiga bönor på dem. Skall man försöka med störbönor i zon 4 bör man nog förkultivera dem och sedan plantera dem mot någon varm vägg. Det var visserligen en ganska dålig sommar när jag försökte men jag fick som sagt inte en enda bönbalja.

Under senare år har jag börjat förkultivera även låga sorter. Eftersom de skall ha ett ganska stort avstånd mellan plantorna så blir det antingen många att gallra bort eller luckor om man så direkt på växtplatsen. Har också ofta varit med om att det bara blir en stjälk och inget mer. Som små pinnar som står där i jorden. Misstänker att det är småsniglar som äter upp de första bladen precis när de kommer. Detta slipper man också om man förkultiverar. Jag satte krukorna inne till plantorna började komma upp och sedan i en liten drivbänk. Jag hade 4-5 i varje kruka och de var ganska stora när de äntligen blev planterade men de hade kraftiga rötter och var lätta att få isär så det funkade ändå.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 09:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon