CITAT (Christa @ 21-01-2007, 18:48)
Att potatis och morötter växer lite behöver inte betyda att de är kass. När det gäller potatis är det viktigt att de ligger luftigt. Blir det långa groddar på så tar man bort dem. (Det kallas att åla av potatisen.) Jag gjorde emellertid misstaget att tillaga sådana potatisar i lergrytan med skalet kvar och då fick jag en släng av solaninförgiftning. Det är hög solaninhalt i groddarna och det blir lite kvar. Numera gröper jag bort ögat där grodden suttit med potatisskalaren när jag tillagar dem och då är det inga problem.
Morötter är i motsats till potatis väldigt känsliga för uttorkning. Brukar ha dem i små plasthinkar med locket liggande löst ovanpå. Då bildas nya rötter som suger upp fukt. Om blasten som växer ut börjar ruttna så ta bort den. Jag har använt morötter som varit ganska torra och halvskruttiga till soppa eller kokat dem.
Har man mycket morötter och man ser att de inte kommer att hålla sig kan man ju skiva upp dem och koka och frysa in dem.
Har jag potatis som behöver göras åt så gör jag rårakor.
tack för tipset ang morötterna
dom hade faktiskt torkat ut också
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.