CITAT (Sailor Pluto @ 08-01-2007, 13:57)
Så där gjorde mina första orkideer också (brudorkideer). Det berodde på att de stod alldeles för mörkt inne i rummet, coh på att jag var livrädd för att övervattna. Ett tag fick de nästan inget vatten alls, och då började bladen skrumpna ihop. Till slut trillade de av.
Trodde ett tag att det var en svampsjukdom, men då borde hela växten ha gått åt.
Det blev stor skillnad när de fick stå i ett lagom soligt fönster med regelbunden vattning. Nya blad tittade fram och rötterna satte igång att växa

.
Höjdpunkten var när jag planterade om dem i stora glasskålar. Det växte så det knakade. Lecakulor på botten och orkideejord ovanpå funkar faktiskt jättebra! Vattningen blir lättare också (enligt mej), plus att växten får god luftfuktighet. Än så länge har jag bara prövat detta med brudorkideer.
Vad har du för orkideer förresten? Jag är absolut ingen expert, men något kanske jag kan hjälpa med...
Det funkar alltså att plantera dom i glaskruka?? Jag har varit nyfiken på att testa det men jag är så rädd att jag ska bränna sönder rötterna på mina älsklingar!!

Jag tänker att ljuset blir för starkt där innanför glaset.
Står ljust eller lite mera skuggigt??