Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Samla på doft, går det?
          Perilla
          Inlägg 28-09-2003, 23:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 2 269

Har köpt tvålmassa för att gjuta tvål, men hade lite svårt för att köpa den färdiga doftessensen på burk när jag har hela örtagården full med väldofter...helst vill jag använda dessa.
          Är det någon som vet om det går att utvinna växternas eteriska oljor på ett hyfsat enkelt sätt, t.ex. genom att lägga växtdelar i en neutral olja? Jag tänkte att det går ju utmärkt att göra smakrik matolja - då borde det ju gå att göra doftolja. Och - går det att använda sådan olja i tvål? Eller måste den vara jättekoncentrerad?

--------------------
          Perilla
          Zon III

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          mynta
          Inlägg 03-10-2003, 05:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 257
          Medlem nr: 710

Hemmagjord örtatvål

25 gr färsk eller 15 gr torkad doftört
          1,5 dl kokande vatten
          3 tsk kaustiksoda
          4 dl olja, t ex raps-, mandel-, oliv-, etc
          1 msk glycerol
          1 msk krossade havregryn

Se till att ventilationen är mkt god! Klä in formar med tex plastfolie. När tvålen har stelnat, så slås den in i smörgåspapper & får mogna i minst två veckor i torrt svalt utrymme!

Slå det kokheta vattnet över örterna & låt dra en halvtimme. Sila ned i en glas eller porslinsskål. När blandningen har svalnat ngt, rörs kausticsodan ned med en träsked, tills den löst upp sig. Låt blandningen stå tills den är ljum.

Häll i oljan & glycerolet i en rostfri kastrull. Värm försiktigt upp tills de lösts sig. Tänk på branrisken, ha ett lock liggande bredvid för att kväva eventuell eld. HÄLL ALDRIG VATTEN I BRINNANDE OLJA!!!! Då flammar den upp än mer.

Häll försiktigt ned fettblandningen i skålen. Rör om tills det tjocknar, ca 20 min.

Rör ned havregrynen (+ eventuella andra ingredienser, som t ex hackade örter). Häll blandningen i formar, låt stå på varm plats tills blandningen har stelnat, ca 2 dygn.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon