Perenner - När dessa ska ha sina "köldperioder", spelar det roll om de står ljus och mörkt? Ställer man ut dem får de ju ljus, kör man kylen så får de ju mer begränsat av den varan. Kvittar det eller beror det på sort?
De ska i huvudsak kylas -inte gro, förrän efter avslutad kylperiod-kylan häver bara frövilan -därefter kan de gro -så ljuset har mindre betydelse
För de flesta är ute bäst
Belysning - Jag har läst mig till att man ska hänga lampan ganska lågt över de små liven när de börjar spria. Är det en dm som gäller eller? Man ska ju helst placera plantorna något svalare än rumstemperatur - borde inte en lampa så nära göra att det blir rätt varmt ändå, iallafall som rumstemperatur? Även lysrör och kompaktlysrör avger ju faktiskt en viss värme... Och skulle man hänga en högtrycksnatrium över så tycker jag de borde brinna upp rätt snart.
Är det dagsljuslysrör som är att föredra om man inte ska krångla till det allt för mycket? Tycker man hittar så mycket olika info även här.
Right

-daglysrör -vanliga i armaturer -Växterna 10 -15 cm under rören
-palla upp eller häng armatur i reglerbar lina
14-16 tim /dygn ska ljuset på
Idealvärme för de flesta varmgroende + 20 -22-under groning
Idealvärme för mycket, i tillväxt, efter utskolning
-perenner med mera-Något svalare -gärna ner mot + 15, framför allt svalt nattetid-då ju lysrören är avstängda-så viss avsvalning sker ju -som i naturen ..
För höga temperaturer kan i viss mån kompenseras av
1. Bra ljus
2. Fläkt som cirkulerar luften
Chiliasterna får svara dej på grotid