CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-01-2007, 13:52)
I mitt fall är det mycket i Gamla testamentet som jag tycker inte är aktuellt idag. "Kvinnan ska tiga i församlingen" är ett av dem.

Gamla Testamentet kan man i många avseenden ställa i bokhyllan bredvid Mein Kampf och andra hemskheter, men att kvinnan ska hålla tyst i församlingen, är inte det från Nya testamentet? En tolkning i något brev nånstans, som inte behöver vara mer värt än en tolkning som du eller jag gör.

Tillägg : var visst Paulus som skrev det, mer finns att läsa på
http://web.telia.com/~u38010778/kvinnsyn.htmEn av ledarna inom den tidiga Jesustroende församlingen var Paulus, en judisk skriftlärd, och i flera brev (som bevarades av församlingen och nu finns i bibelns Nya testamente) instruerade han de olika Jesustroende grupper som bildats runt Medelhavet om hur de - både män och kvinnor - skulle uppträda. Att de skulle klä sig anständigt, ta det lugnt med vin osv. Och till ett par av församlingarna (i grekiska Korint och Efesus i nuvarande Turkiet) skrev han att de skulle se till att kvinnorna var tysta under sammankomsterna.
Exakt vad bakgrunden var till den uppmaningen vet vi inte, men i det samhälle och den tid där Paulus levde var det män som var präster och lärare. Troligen krävde den mansdominerade kultur där de första kristna grupperna uppstod ett sådant uppträdande från kvinnans sida för att församlingen skulle uttrycka den värdighet som var nödvändig för att förkunnelsen skulle tas på allvar av människorna i samhället runt omkring.