Visserligen är nektarin (Prunus persica var. nucipersica) och persika (Prunus persica) i grunden samma art men rent odlingsmässigt är nektarin betydligt känsligare. Precis som persika kan nektarinen direkt missgynnas av svängigt vinterväder och luras till savstigning. Det är framför allt inte bara lägsta temperaturen som spelar så stor roll i detta sammanhang. Däremot skulle en mycket långvarig låg temperatur på -10 -15 grader och barfrost kraftigt försvaga växten. Då pratar vi om flera dagar. Men detta är som alltid annars avhängigt av hur bra växtsäsong den haft och vilken typ av jord den står i. Nektarinen är betydligt mer missgynnad av tyngre och blötare jord än vad persikan är.
Kan säga att jag inte grundar ovanstående på direkt egen odlingserfarenhet utan idogna studier av dessa växter i olika odlingsituationer. Det är också en sorts spekulationer. Ta dem för vad de är. Det är absolut inget fel i att spekulera, det är mycket lärorikt. Men det är betydligt mer lärorikt för läsaren om det skrivna språket inte låter som svammel. Du får ursäkta flaxss, men jag tycker ditt skrivna språk bildligt talat är svammel. Jag tvivlar inte på att du har mycket kunskap men ibland verkar det som om du inte tänker innan, utan under tiden du skriver. Det tror jag är källan till både min och jegis irritation.
--------------------
|