Jag har både Frost och Riga Visseligen i växthus, ej vinterbonad, i zon 5. Ute mot en södervägg dog en Frost men jag hade tagit mycket ympris av det. Men dör de verkligen av kylan, som går ner i jorden om rötterna eller torkar de ihjäl av den enormt torra luften som är på tidiga våren? Hade ett Victoria plommon på körsbärsplommon stam. Det såg ut att bryta knopparna så jag väntade att löven skulle komma nästa vecka men då var det knalltorrt, ändå hade det säckvävstyg som skydd mot solen? Samma år satte jag , bara 3 meter längre österut på en södervägg, ett Jubleunträd med samma grundstam och det lever. Det gjorde som victoria trädet men fortsatte att växa. Nu har jag två plommonträd Komet på St. Julien stam på vadera sidan om Jubleum och de klarar sig. Kan man se vad träna dör av? Finns det någon forskning på detta? De Persikorträd som man köper siter på stam av persika men ympade med respetive sort? Är den härdigare än St. Julien stammen eller är det för att de är lättare att få dem att ta ympen i persikans stam? Jag har en Frost på St. Julienstam nu första vintern. (Lät en knopp brista innan jag ympade den och så tog den sig mot alla ympregler???) Är det någon som vet varför stenfrukter har så svårt att ta sig vid ympning??? Skall provympa Frost, 4 st ympkvistar får se hur många det blir, grundstammarna växer med blad, som jag skall lura igång för att se om det är det som behövs??
--------------------
|