I fass.se står det så här under respektive rubrik
Utmattningssyndrom
Utredning Blodvärde (Hb), sänka (SR), vita blodkroppar (LPK), längd, vikt, temp, EKG, hjärt-lungröntgen, B-glukos, S-kalcium, S-albumin, leverstatus, urinsticka, S-kreatinin, S-natrium, S-kalium, S-elfores, TSH, fritt T4, vitamin-B12, homocystein, S-zink.
Dessutom eventuellt Borrelia, TWAR, S- och urin-kortisol, HIV.
Depression
Utredning Ställs enbart genom samtal, inget enskilt test kan bekräfta eller dementera om en person har en depression.
Det krävs en mängd olika insatser för att fastställa rätt typ av sjukdom. Patientens egen berättelse är dock viktigast, men även det kroppsliga, det neurologiska och det psykiska hälsoläget spelar roll.
Ett antal laboratorieprover krävs även, bl a för att sortera ut sjukdomar med liknande symtom. Blodvärde (Hb), sänka, blodsocker, Vitamin B12, folsyra, serumkalium, serumcalcium, serumkreatinin, leverfunktionsprover (ALP, ALAT, serumamylas, gamma-GT, CDT), ämnesomsättningsprover (fritt T4 och TSH), serumhomocystein.
Min erfarenhet är att läkarna är väldigt snabba med att skriva ut depressionsmedicin men inte lika benägna att ta andra prover. Jag sökte själv för utmattning och värk och ordinerades depressionsmedicin. Den tog jag aldrig.
Läste någonstans att man läcker kalium vid stress men jag hittar inte det nu. Läste någon annan stans att kaliumbrist kan göra att man får svårare att ta upp andra mineraler men jag hittar inte det heller och nu måste jag äta.
|