CITAT (jegi @ 25-01-2007, 11:43)
CITAT (Big Gardener @ 24-01-2007, 22:10)
Visserligen är nektarin (Prunus persica var. nucipersica) och persika (Prunus persica) i grunden samma art men rent odlingsmässigt är nektarin betydligt känsligare. Precis som persika kan nektarinen direkt missgynnas av svängigt vinterväder och luras till savstigning. Det är framför allt inte bara lägsta temperaturen som spelar så stor roll i detta sammanhang. Däremot skulle en mycket långvarig låg temperatur på -10 -15 grader och barfrost kraftigt försvaga växten. Då pratar vi om flera dagar. Men detta är som alltid annars avhängigt av hur bra växtsäsong den haft och vilken typ av jord den står i. Nektarinen är betydligt mer missgynnad av tyngre och blötare jord än vad persikan är.
Jo, nu vet ju inte jag riktigt vilken sort det är. Jag har bara sett såna som rekommenderas för zon 1-2 och denna kom omärkt till min trädgårdshandel. Jag har kanske ordnat zon 3 här med ett vindskyddat soligt läge i en upphöjd bädd med bra dränage. Helt enkelt det bästa förutsättningar jag kan åstadkomma här.
Möjligen har några grenar dött och nu har ju tempen legat kring -15 här i en vecka och det räknar jag med att den ska tåla. Dessutom finns det ju gott om skyddande snö.
Skyddet på våren och vårvintern blir nog avgörande för dess överlevnad, men det som var mest intressant nu är ungefär hur pass låga temperaturlägen som skulle kunna knäcka den redan under vintern, givet mina förutsättningar.
Ganska häftigt med en nektarin i odling i zon 4 (eller i faktisk zon 3). Du måste uppdatera oss med vad som sker.
Den kanske är en testprodukt där man ympat in på grundstam av Prunus cerasifera. Hur detta skulle inverka på en nektarin är "ympexperterna" bättre lämpade att svara på. Jag behöver säkert inte nämna att jag är MYCKET nyfiken på grundstammen

Eller så kanske det är en "ny" sort. Det kommer ju en hel del nytt inom prunus persicefronten gällande persikor och aprikoser i olika varianter men nektariner är ju en tämligen okänd marknad (normalt sett gällande friland).
Kan bara tipsa om "huvskydd" (typ av juteväv) som håller om kronan. Vet att sådana kan användas vid känsliga stamträd m.m. Själva huvan snörps om kring stammen och däri fylls med torrt material.
Hoppas nektarinen överlever