Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad tror ni om den här?, gulbladig pelargon
          ewa zon 3
          Inlägg 27-01-2007, 11:31
          Länk hit: #1

Gäster

Här är bilder på två pelargoner som såddes i slutet av november.
          'Helena' stod det på påsen från Margith. En har blivit väldigt gulbladig och är betydligt mindre och klenare men fin ändå wub.gif
          Är det en helt annan sort el en mutation eller vad det heter?
          Kommer den tåla sol lika bra?

först den vanliga 'Helena'

och här är den gulbladiga

/Ewa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Margith
          Inlägg 27-01-2007, 14:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Nej, jag går ed på att vi inte pratar om ett förrymt frö smile.gif
          Det är en omöjlighet hos mig. Jag plockar fröerna direkt från plantan och ner i fröpåsen smile.gif Fröpåsar och blyertspenna har jag alltid i fickan när fröerna börjar mogna smile.gif

Spontant säger jag att din gulbladiga ser ut som min Chrystal Palace Gem, men hur sannolikt är det att pelargoner korsar sig med hjälp av humlor och blomflugor? unsure.gif

Alla våra pelargoner är egentligen korsningar av vilda pelargoner. Vilda pelargoner är alltså någorlunda fröäkta, men våra vanliga pelargoner är korsningar sedan 1700-talet. Tänk Ostindiska kompaniet och Linné biggrin.gif
          Det är alltså 300 år av korsningar wink.gif Sår du fröer av en namnad pelargon idag, så har du ingen aning om vad du får upp. Vanligtvis blir den nya plantan en blek kopia av den du tog fröerna från, MEN det kan också bli nåt helt nytt, och det är ju det som är så kul med att fröså egna pelargoner biggrin.gif
          Efter vad jag har förstått är det vanligt att nån väldigt dominant 'ur-fader' slår igenom tongue.gif

Oavsett vad du får upp och hur det ser ut, så är det ALDRIG samma pelargon som du tog fröerna från!

Ingen av ewas pelargoner är alltså en Helena!!

Den ewa tycker liknar en Helena har dessutom betydligt mörkare bladzon än min någonsin har haft wacko.gif

Gulbladiga pelargoner har jag aldrig upplevt vara känsliga för solljus, däremot de som har mycket vitt i bladen. De brukar få torra bladkanter om det blir alltför varmt.

Det här blev ett väldigt långt inlägg, men jag måste bara få säga att du har ursöta små pelargon-bäbisar ewa wub.gif
          Eftersom jag känner mig lite som "mormor" till dem: kan du inte gulla lite extra med dem och maila mig en bild av dem när de blommar? laugh.gif wub.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon