Så här gör jag med mina knölar. Brukar följa dessa råd och de blommar snällt år från år.
SÅ LYCKAS DU MED KANNA
JORD Plantera de övervintrade rotstockarna i kraftig jord. Kanna behöver mycket näring. Så använd jord av hög kvalitet.
PLANTERING Plantera jordstammarna helt ytligt i rejäla krukor. Äldre knölar kan delas i samband med vårplanteringen. Varje delning behöver endast ha ett öga med tillhörande stycke av rotstocken. Vattna igenom jorden ordentligt och placera krukorna i rumstemperatur. Låt dem sedan vara tills du ser skotten bryta fram. Då kan du vattna igen.
GÖDSLING När plantorna har rotat sig och de första bladen börjar sticka upp placeras krukorna så ljust som möjligt. Gödselvattna varje vecka, ev. varannan, i maj – juli. Låt aldrig krukan torka ut.
PLACERING Sol och värme kan den aldrig få för mycket av. Placera den i trädgårdens bästa söderläge på terrass eller i ett inglasat uterum.
VINTERFÖRVARING Efter första frostnatten på hösten är det dags att gräva upp rotstockarna som får övervintra på samma sätt som dahliaknölar. Förvaras vid en temperatur på 10 – 12 grader. Ta upp rötterna med omgivande jord. Låt torka och rinna av innan rötterna placeras i lätt fuktad torvmull för övervintring. I mars är det åter dags att plantera och driva upp på en ljus och varm plats
Det här är råd jag följer förutom att jag inte lägger dem i torvmull på vintern utan helt enkelt bara i en tomkartong så fort de torkat på hösten. Eva St
--------------------
Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag. Mitt album
|