CITAT (Leocarpus @ 28-01-2007, 19:22)
Finns det någon chillientusiast här som har erfarenhet av eller vet något om denna sort
Bolivian Rainbow.. Jag beställde den genom Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik men varken de eller leverantören Unwins seeds skriver vilken art det är eller hur stark den egentligen är? Tycker det är tråkigt när man får så dålig fakta med sina frön

. Gissar att det är en
C. annum men det skulle kunna vara en
baccatum oxå? Den har samma färgskala som Omnicolor. Kan man se på frukten vilken art det är?
Jag odlade Bolivian Rainbow förra året. Den är ganska lik Korean Hot (säljs av örtagården) i form, lite mörkare blad och frukterna blir lila i början (Korean Hot går från vaxgult till orange till rött, Bolivian Rainbow går från vaxgult med lila till orange till rött). Jag antar att det är en annum, blommorna såg ut som en annum i alla fall, och Korean Hot är en annum. Ett av de bättre sätten att se skillnad på arterna är just blommorna.
Styrkan på frukterna var lite varierande, en del frukter (speciellt omogna) var milda, men de kunde bli en ordentlig styrka i dem när de mognade. Frukterna är små och proppfulla med frön, så de är inte de mest lätthanterliga man kan hitta. Smaken är inte speciellt spännande, men om man bara vill ha styrka utan någon speciell arom fungerar den utmärkt. Plantan är väldigt snygg, lågväxt och tät med färggranna frukter och mörkgröna blad. Nästa gång jag odlar den blir det i första hand för dekorationsvärdet.