Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> B.A.R.F
          Kathy
          Inlägg 18-01-2007, 23:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Eftersom det uppkommit bl.a några tips om råa kycklingvingar till katter ....så tänkte jag att en tråd om BARF skulle kanske vara intressant?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ramoth
          Inlägg 29-01-2007, 10:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

Rå insjöfisk sägs vara olämplig pga att den ofta ger mask, så kan du dra ner på fiskätandet så är det bra. (Kattens fiskätande alltså . inte din ;-) )

Det finns fler orsaker att vara försiktig med fisk.
          Jag lägger in ett stycke från Matildas kokbok (en suverän sida om rå naturlig mat till katt)

Ur Matildas kokbok:
          Fisk

Rå fisk bör man ge med måtta då det likt äggvita innehåller ett enzym (tiaminas) som förhindrar kattens upptag av B-vitaminet tiamin. Det innehåller även höga halter magnesium så har man en katt som har problem med stenar eller kristaller i urinen kan det vara klokt att avstå från att överhuvudtaget ge fisk.

Ett annat skäl till att man bör vara försiktig med fisk är risken för pansteatit, även kallat "gult fett". Detta är en sjukdom katter som äter stora mängder omättade fettsyror och lite E-vitamin riskerar att då. Just fisk innehåller mycket omättade fettsyror, men lite E-vitamin. Pansteatit innebär att kattens eget kroppsfett inflammeras, namnet "gult fett" kommer just ifrån den gul/bruna färg fettet får. Sjukdomen leder till döden såvida den inte behandlas. De kliniska symptomen på pansteatit är: feber, trötthet och smärta när man berör katten. Ibland kan man även känna att fettet har klumpat ihop sig under huden. Alla katter uppvisar dock inte symptom på sjukdomen vilket gör den lömsk. Ibland upptäcker man inte att katten är sjuk förrän vid en buköppning t ex när man kastrerar en honkatt.

Slut citat

Här är en länk till Matildas kokbok
          Matildas kokbok

Rå älgfärs ohmy.gif En så´n gourmet katt du har tongue.gif
          Finns det inget annat kött du kan locka med?
          Katter *måste* ju inte äta just kyckling.
          Har du tillgång till viltkött kanske du kan testa med vilthjärta?
          Njure, lever (i måttlig mängd - bla kan katter lätt få diaré när det blir mycket lever, även om den är nyttig) och lunga också är användbart. Du skulle kunna mala det och blanda i färsen kanske?
          Inte allt på en gång förstås. Då kan katten dels tycka att det smakar konstigt och dels kan magen reagera på alla nya ingredienser.

Hjärta är annars lätt och smidigt att testa med.
          Gris hjärta finns ofta i vanliga mataffärer eller kan tas hem.
          Det innehåller livsviktigt tarurin och kan inte överdoseras.
          Det går att ge både som tuggvänliga bitar (bra för tänderna) och malt/mixat.

Istället för torrfoder vill jag rekommendera vanlig hederlig Mjau burk. Koncervburkarna. De är de enda som bara innehåller kött, köttbiprodukter och mineraler. övriga Mjau konserver har diverse onödiga utfyllnadsprodukter som spanmål och socker (?!)

Vill du ändå fortsätta med torrfodret så försök hitta en sort med så hög kötthalt som möjligt. Köttet ska alltid stå som första ingrediens och som torkad vara. Vete, majs och soja bör man undvika i största möjliga mån.
          Ris är det minst olämpliga spanmälet och då helst brunt ris.
          Nutro Complete care är inte så dumt. (min och katternas favorit)
          James Wellbelowed ska också vara rätt bra.
          Det finns också ett helt spanmålsfritt foder som heter Orijen
          Orijen Du kan kolla här efter återförsäljare. Det är ganska nytt på den svenska marknaden. Du ska dock vara medveten om att det innehåller en hel del fisk.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Scrollan   B.A.R.F   18-01-2007, 23:44
          Scrollan   Enköping BARF   18-01-2007, 23:45
          Fenja   Brukar du handla därifrån? Vad har du för erfarenh...   18-01-2007, 23:48
          Scrollan   Nej, jag håller inte på med BARF a...   18-01-2007, 23:58
          Fenja   Nää, inte jag heller. Är inte insatt, det var därf...   19-01-2007, 00:10
          herkules   har inte heller satt min in i barfandet men ger dä...   19-01-2007, 00:17
          Fenja   Har för mig att hundar inte ska ät...   19-01-2007, 00:23
          Scrollan   Ja, i så fall BARF:ar de på naturl...   19-01-2007, 00:26
          AnitaGg   Har för mig att hundar inte ska äta rått gris- el...   19-01-2007, 04:53
          Ramoth   Det är jag som sprider råd om att servera kyckling...   19-01-2007, 09:38
          Scrollan   Ja! Där är länken till den sidan som jag tidi...   19-01-2007, 09:44
          Ramoth   Ja! Där är länken till den sidan som jag tidi...   19-01-2007, 10:01
          Scrollan   Fast....grönsaker? En katt är en utpräglad köttät...   19-01-2007, 10:06
          Ramoth   Fast....grönsaker? En katt är en utpräglad köttät...   19-01-2007, 10:16
          Fenja   Tack för den infon! :) Tur att jag har själ...   19-01-2007, 11:52
          Ramoth   Tack för den infon! :) Tur att jag har själ...   19-01-2007, 12:13
          Ramoth   Fast....grönsaker? En katt är en utpräglad köttät...   19-01-2007, 17:12
          Scrollan   Jepps, det vet jag, det är därför ...   20-01-2007, 23:58
          Ramoth   Det som krokigt ska bli .... ;) http://www.ramo...   22-01-2007, 18:47
          Scrollan   Igår köpte jag färska kycklingvingar för att testa...   27-01-2007, 09:50
          Ramoth   Att få torrfodersknaprare att fatta att kött är ma...   28-01-2007, 18:41
          bejron   Jag skulle nog behöva lite matråd till min katt fö...   28-01-2007, 19:55
          bejron   Hm, vi har en del att jobba med märker jag. Det fö...   29-01-2007, 13:57
          KURT   Fettinnehållet skiljer sig mycket ...   29-01-2007, 14:13
          Ramoth   Ja, jag är rädd att just de veterinära fodren är d...   29-01-2007, 16:51
          Whiskuchi   Sockret är dock bara där som livsm...   29-01-2007, 16:59
          bejron   Om jag förstår det rätt - inte mycket fisk, varier...   29-01-2007, 17:01
          Ramoth   Jag håller själv på att "minska midjemåttet...   29-01-2007, 19:36
          Whiskuchi   Mjau har inga spannmål och vegetabilier, förutom p...   29-01-2007, 19:54
          Ramoth   Whiskuchi: Tror jag anar vilka personer du syftar ...   30-01-2007, 10:17

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-02-2026, 11:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon