Mitt förslag är det att de som här delgav sin mycket personliga kritik reder ut detta tillsammans med den/de som kritiserades. Ofta kan spontanta angrepp i ilskan redas ut hyfsat bara man inte försöker göra det med en grupp på flera hundra personer.
Jag tror (och hoppas) inte att avsändarna avsåg det, men subjektiv och obearbetad kritik av person som läggs ut här blir som anmodan till en mobb. Diskussionen som följer brukar förstora och cementera från början små dispyter, eftersom alla tvingas välja sida. Det blir allt svårare att säga ett enkelt förlåt och att återgå till ämnet - att utbyta trädgårdserfarenheter.
Jag tror inte det är någon som vill att någon av de inblandade ska försvinna från trädgårdsutbytet, men däremot att eventuella personliga dispyter ska handhas mellan personer, inte förmedlas till alla. Någon mobb av personer för deras skrivsätt vill ingen vara med i, lika lite som man nu vill vara med i en mobb mot några som gjort misstag att lägga ut mail här.
Anonyma mail bör webmastern kunna hjälpa till med att spåra och göra upp om med avsändaren/avsändarna. Jag skulle helst se att anonyma mailavsändare stängdes av, om det är tekniskt möjligt.
Jag tycker liksom Micke att det är bra att höra webmastrarnas förklaring till att man tog bort inläggen. Jag tycker att alla borttagningar av meddelanden hittills har varit välgrundade, och att man meddelar motiven gör att alla kan lära sig också av de få sämre utbyten som ramlar in.
Det är sällan det händer här, vi får komma ihåg det!
--------------------
|