Nu får det väl ändå vara nog. Bra att tråden togs bort. Dåligt att det inte finns etiska regler för denna sajt. Om det finns har jag i så fall har jag missat dessa. Alla borde omedelbart sluta med att vara för eller emot någon. Jag har inte upptäckt att det finns någon ond eller god person på sajten. Det finns alltså ingen anledning man skall ställa sig bakom någon grupp eller vara reserverad mot någon. Det är inte ens fel att två träter. Ett ensidigt provocerande från vem det än må vara kan inte bli ett gräl om man svarar. Jag tycker man kan tänka på följande:
Visst är det OK att uttrycka sina åsikter. Men man kan tänka på hur man uttrycker dom. Åsikter kan framföras på ett positivt eller negativt sätt och kan därmed uppfattas på ett positivt eler negativt sätt.
Säg ingenting som du ångrar i morgon. Du kan inte själv radera på sajten.
Känner man trots allt behov att att gräla med någon vilket är beklagligt, gör det utanför sajten. Diskussioner hör hemma här men inte gräl. Grälar ni utanför sajten så gör det öppet med namn mot varandra ( inga anonyma mail). Håll det dessutom kvar utanför sajten, ta inte tillbaka hela skiten hit för att ställa till gruppkrig. Det bästa vore om ni lärde er bli sams på kuppen. Men det krävs två för det också. Det bästa vore om man vänder sig till forumvärd eller webmaster om man tycker någon spårar ur. Sedan får de göra bedömningen.
Visst kan man enligt min mening diskutera annat än trädgård men bara under en viss tråd. Personangrepp hets mot folkgrupp och nedsättande tillmälen om yrkesgrupper eller personer borde vara en själklarhet att avhålla sig ifrån. Det förekommer både nu och då att en del personer talar om att detta skall vi inte diskutera på sajten även om det rör sig om trädgård. Det borde vara webmaster eller forumvärd som är de enda som bestämmer vad som får diskuteras. Vi andra kan välja att inte svara på dumma påståenden.
Jag önska att inte någon lämnar sajten pga av detta det skulle bara innebära att glädjen i dikussionerna i detta forum försvinner. Ingen vågar säga något för då blir det ett himla liv. Snälla Sylvia . Upprätta lite etikregler. Alla har vi lite olika uppfattning om vad etiken innebär. Därför vore det bra med lite fastare ramar. Och snälla Sylvia, vad du än gör ta inte ställning för eller emot någon. Håll dig neutral. Det är det enda sättet som denna sajt kan återhämta sig på enligt min mening. Jag förutsätter att alla har vett nog att rätta sig efter forumvärden.
Kanhända retar sig många på mig, kanske irriterar jag mig på någon men det hör väl till livet. En av orsakerna till att jag låter som en proffessor i skrift är att jag inte vill gräla. Jag försöker vara tydlig för att inte missuppfattas. Kanske just den intentionen gör att någon tycker jag är en besserwisser eller är nedlåtande. Jag har inte en aning, men just sådana tankar har farit genom mitt huvud inatt sedan jag läst sajten igår kväll. Kanske är det här med forum ingen bra idé. Jag måste fundera ett tag.
|