CITAT (Cilla @ 29-01-2007, 18:30)
Vinbärsbuskar är busenkla att flytta och dela. Man behöver inte plantera i något för att kunna flytta dem senare.
Jag har inte provat sticklingar men avläggare och de har fungerat bäst på svarta vinbär där alla tog sig, medan de röda och vita kräver lite längre vattning och hjälp. Alla växter jag gör avlggare på skrapar jag med nageln bort en liten sträng bark på vid den del som hålls under jord för att påskynda rotning. Men detta är säkert inte nödvändigt.
Krusbär har jag inte förökat alls vad jag minns. Skulle jag testa blev det med avläggare. Ta bort taggarna på den del som ska under jord så kanske det fungerar som att skrapa bort lite bark.
Den stora skillnaden för mig att göra avläggare jämfört med sticklingar är att avläggarvarianten är lite mer förlåtande om man glömmer att vattna. En stickling kan ta hela våren och sommaren på sig att rota sig, och det krävs regelbunden tillsyn och bevattning.
Krusbär förökar sig med rotskott, blir bredare och bredare med tiden. Dessa ungplantor går bra att gräva upp o sätta någon annan stans. Inblillar mig att det är enklare än att ta avläggare. Men jag antar att det funkar på samma sätt som med vinbär.