Vid mitt barndomshem är det en sevärdhet när domherrarna kommer - min far ringer ibland och rapporterar stolt att "nu är det minsann tre stycken!". Jahaja, tänker jag, som numera är van att ha minst 5 om dagen, och ibland upp emot 20 st åt gången... Och det är inte ens 2 mil mellan platserna! Så det är nog väldigt mycket beroende på vilken "biotop" man bor i. Hos pappa är det nästan bara ekskog och hagar. Här är det mycket mer barrskog och blandskog.
Jag har just nu bara solrosfrö i mataren, men jag brukar köpa en säck solrosfrö och en vildfågelblandning och mixa ihop. Havren går alltid åt, det inte gulsparvarna tar städar fasanerna upp. Talgbollar är poppis, men vi har mycket kajor, och de är hur snillrika som helst vad gäller att sno dem. Äpplen är hårdvaluta - vi har mycket koltrastar etc. Sedan håller jag med om vikten av att ha mycket buskar etc som skydd, men även för att erbjuda varierad mat. Vi har mycket hägg, lönn, syren, prydnadsapel, nyponrosor osv, och det drar ju mycket fåglar också.
Tror nog att de hittar till ditt matställe snart, Mademoiselle. De ska nog bara vänja in sig först tror jag.
|