CITAT (kerstin z5-6 @ 29-01-2007, 19:12)
Rosenvial
Blötlägg fröna 24 timmar -så , gror varmt ev kan fröna filas försiktigt med sandpapper
Blå Bergsvallmo
Meconopsis gror i rumsvärme men rötterna utvecklas inte när temperaturen är klart över 10 C. Försök i Skottland har visat att plantorna bildar rötter under nätterna när det är svalt. Det är alltså inte någon bra idé att så under lysrör i rumstemperatur. - Har man inte något svalt, ljust utrymme bör man ställa sådden ut i trädgården. Trä en plastpåse över krukan. Frön som torkar ut efter att groningsprocessen initierats gror inte (troligtvis ett av de vanligaste skälen till misslyckande).
Alt kan sådden förpassas till svalt ställe nattetid ,tex kylskåpet och stå under ljus dagtid -
Smågroddarna ska omskolas tidigt , bladen bränns lätt -ställ aldrig i direkt sol
Eldkrasse
Har snott mitt råd från Christer i tråvad -funkar bra -för den är lite speciell
Jag fick lära mig att perenna krassar skall så kallt. Så fort de blir varma, innan de grott, går de in i ett viloläge som kan vara svårt att bryta. Jag använder små plastbyttor med lock. Där i lägger jag ett tunnt lager fuktig jord. Fröerna lägger jag direkt på ytan, sprayar det hela med kallt vatten, sätter på locket och ställer in i kylen. Jag tittar till det hela någon gång då och då. Om det börjat mögla där inne, sprayar jag det hela med atamonlösning, spädd som till saft ungefär. Fröerna kan gro inom någon vecka, men troligare tar det en månad eller två innan de startar. Vissa utav fröerna kan ta ett år på sig innan de gror. När grodden blivit närmare halvcentimetern, flyttar jag försiktigt över fröet till en egen kruka och ställer dem ljust och svalt. Inom två veckor brukar ett mycket tunnt skott visa sig ovan jord.
Olivträd (har försökt säkert 5 gånger och inte lyckats)
Tvättar bort allt fruktkött) och filar lite på kärnan. Sedan brukar jag peta ner kärnan hos en annan växt, som vattnas året runt. Eftersom oliven tar otroligt lång tid för att gro, tycker jag det är bästa sättet (annars tröttnar man kanske på att vänta). När oliven sen grott flyttar jag den till egen kruka.
Barrdraba
Rapporter finns om lyckade resultat både med utesådd -och groning apil ute samt innesådd med plast över varmt fuktigt -gemensamt är att fröna inte får torka ut
Är det samma såråd för Alpklematis som för Blå bergvallmo?