CITAT (KURT @ 30-01-2007, 07:07)
men UD:s främsta uppgift utomlands är ju definitivt inte att ge service till svenska medborgare.
Det hoppas jag att du förstår att jag inte menar heller.
Fast vid vissa tillfällen så..
Och att kalla det service vid detta tillfället vi pratar om nu, ja... för mig är det fel ord att använda i sammanhanget.
När hundratals svenskar dött och tusentals ligger skadade på ett överfyllt sjukhus i ett fjärran land. Där de flesta drabbade blivit av med allt, pass, pengar, packning, ALLT de haft med sig på resan. Inkulsive i många fall familjemedlemmar.
Där landet i sig är än värre drabbat och gör så gott de kan för att rädda manniskoliv. Där familjer splittrats och hundratals barn blivit föräldralösa. Vissa lyckliga tillfälligt. Andra för alltid.
Vid sådana tillfällen bör och ska sitt eget land hjälpa till. Inte sitta och vänta på information utan att själv aktivt söka efter den, inte låta bli skicka de bästa i sverige på krisstituationer, i synnerhet då de bästa i sverige erbjuder sin hjälp så fort de förstått omfattningen. Då sveriges stadsmakt fortfarande står handfallna och gör INGENTING, förutom att bestämmer sig för att inte ta emot den hjälp och den info som kommer någonannastans ifrån än uppifrån.
Och de där högre upp ska definitivt stanna på sitt arbete och utföra det, inte gå på teater eller julmiddag. Det är för sådant de har sina höga löner, att alltid kunna komma in och styracoch besluta då det krisar.
Men det är så typiskt svenskt, "tänk om jag gör fel, det är nog bättre att inte göra någonting alls"...