Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skulle behöva hjälp
          thomasini
          Inlägg 29-01-2007, 19:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 7 500

Skulle någon kunna tipsa mig om dessa frön hur jag skall gå till väga för att jag skall kunna dra upp dom i vår: (gärna efter egna lyckades erfarenheter)

Rosenvial
          Blå Bergsvallmo
          Murgröna
          Eldkrasse
          Olivträd (har försökt säkert 5 gånger och inte lyckats)
          Barrdraba

--------------------
          Thomas

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-01-2007, 18:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

"Enligt Impecta odlingsråd så skulle man både för Alpklematis och Blå Bergvallmo vänta i 4 veckor på att de ska gro inomhus,"

Ja -de ger de råden ja.. inte bara på Bergvallmo och Clematis -utan på mycket annat .
          Det är naturligtvis ofta så med råd från fröfirmor att de har grupperat olika växtslag i samma grupp-Men då blir också såråden mer generella

Meningen med just det rådet brukar inte vara , som man kanske tror -att fröna ska GRO de första 4v , utan att de ska ha växlande temperatur -först varmt sen kallt sen -vår eller man tar in dem -för att gro då
          Ex Alströmeria

(Nu säger de,- att om de inte gror ska fröna in i kylskåp för att ev gro senare)
          Impecta säger dessutom att Bergvallmo och Clematis är oregelbundet groende -det stämmer på clematis men inte på Bergvallmon

(Dessutom säljs M betonicifolia som blå Bergvallmo-när de flesta brukar mena M shelidonii, när de pratar om den -betonicifolia är ljusblå )

Frön uppför sig sällan på det viset , som man önskar

Sår man kallgroende i allmänhet -så kommer nästan alltid ett fåtal, ibland många att gro -direkt i bara rumsvärme -antagligen gror de flesta Bergvallmo , men flertalet dör -eftersom de får "fallandesjuka " då rotsystemet är så litet o uselt i början -om de bara ställs + +20 dygnet runt och vattnas

Clematis kan gro enstaka -då har du två-tre st att sköta .., och som har ett enda bladpar länge .. i en sålåda , med 15 ogrodda clematisfrö som ska ut ?

Den enda clematis som gror bra direkt i värme , är såvitt jag vet Cl tangutica

Allt beror naturligtvis på ens förutsättningar -men efter 100tals sådder ,bryr jag mej aldrig om att utföra varmperioden först , utan låter fröna suga vatten 24 tim och sedan ut -om de nu ska ut -sen tar jag in dem för varmperioden , gror de då -ok
          Gror de inte inom 2-4 v -ut igen
          Några fröslag behöver flera sådana kall varm perioder innan de gror-dock inte Meconopsis

Många frö som det rek kylning på gror dessutom lika bra i rumsvärme utan kylning , men då ofta betydligt mer oregelbundet ..vilket kan vara en nackdel

Lycka till med sådderna bägge två
          -ta foton !
          K

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 11:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon