"Enligt Impecta odlingsråd så skulle man både för Alpklematis och Blå Bergvallmo vänta i 4 veckor på att de ska gro inomhus,"
Ja -de ger de råden ja.. inte bara på Bergvallmo och Clematis -utan på mycket annat . Det är naturligtvis ofta så med råd från fröfirmor att de har grupperat olika växtslag i samma grupp-Men då blir också såråden mer generella
Meningen med just det rådet brukar inte vara , som man kanske tror -att fröna ska GRO de första 4v , utan att de ska ha växlande temperatur -först varmt sen kallt sen -vår eller man tar in dem -för att gro då Ex Alströmeria
(Nu säger de,- att om de inte gror ska fröna in i kylskåp för att ev gro senare) Impecta säger dessutom att Bergvallmo och Clematis är oregelbundet groende -det stämmer på clematis men inte på Bergvallmon
(Dessutom säljs M betonicifolia som blå Bergvallmo-när de flesta brukar mena M shelidonii, när de pratar om den -betonicifolia är ljusblå )
Frön uppför sig sällan på det viset , som man önskar Sår man kallgroende i allmänhet -så kommer nästan alltid ett fåtal, ibland många att gro -direkt i bara rumsvärme -antagligen gror de flesta Bergvallmo , men flertalet dör -eftersom de får "fallandesjuka " då rotsystemet är så litet o uselt i början -om de bara ställs + +20 dygnet runt och vattnas
Clematis kan gro enstaka -då har du två-tre st att sköta .., och som har ett enda bladpar länge .. i en sålåda , med 15 ogrodda clematisfrö som ska ut ? Den enda clematis som gror bra direkt i värme , är såvitt jag vet Cl tangutica
Allt beror naturligtvis på ens förutsättningar -men efter 100tals sådder ,bryr jag mej aldrig om att utföra varmperioden först , utan låter fröna suga vatten 24 tim och sedan ut -om de nu ska ut -sen tar jag in dem för varmperioden , gror de då -ok Gror de inte inom 2-4 v -ut igen Några fröslag behöver flera sådana kall varm perioder innan de gror-dock inte Meconopsis
Många frö som det rek kylning på gror dessutom lika bra i rumsvärme utan kylning , men då ofta betydligt mer oregelbundet ..vilket kan vara en nackdel
Lycka till med sådderna bägge två -ta foton ! K
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|