Min syster som är bosatt i norröver, har också blivit förbisedd ang. diagnos. Hon har MS sedan 40 års åldern, är nu 76 år.
Hon hade problem med att behålla maten och allt skylldes på hennes MS som ju kan ge svälgsvårigheter. Jag trodde i min enfald att de hade gjorts en gastroskopi på henne, men icke.
Efter ett tredje läkarbesök, då hade det gått ett år, så beslöts det till slut att det skulle göras en gastro. Det visade sig att det i hennes magsäck växte en cancer som tog upp den den större delen av den.
Inga metastaser, men ingen vill operera, då hon har stora ärrbildningar sedan andra operationer i buken och hennes allmänntillstånd inte är bra.
Nu är hon i sitt hem och får näring genom en CVK på nätterna, inget kan hon äta längre.
Hon har ingen återbesökstid, hon skulle höra av sig om (när) hon får ont och läkaren har lovat att hon så småningom ska få komma till ett ställe för vård i livets slutskede.
Jag som bott och jobbat innom sjukvården sedan 1963 i Göteborg, har så svårt att fatta detta.......att skillnaden mellan en storstad och ett lantortssjukhus kan vara så enormt stort.
--------------------
Puss på söta nosen!
|