Firefox är en del av gamla Mozillaprojektet, vars webläsare inkluderar epost, websideredigering, och gud vet allt. Stort och datorkrävande, så därför lyftes Firefox ut med syfte att bli ett program i huvudsak inriktat på att läsa websidor. Motsvarigheten för mail är Thunderbird, ett alternativ till Outlook.
Det är just Firefox som blivit Mozillas huvudprogram just nu, och det som tidigare hette Mozilla suite heter numera SeaMonkey och inkluderar webläsare, chat, mailprogram, html-editor. Även om inte Mozilla uppdaterar den gamla webläsaren längre, utan bara Firefox, så tycker jag det är ok att i en poll ha med även äldre varianter.
Det 'roliga' är att Firefox också anses som för stort, så det finns folk som gjort mindre varianter. Jag har inte koll på vad de heter numera, men K-meleon var en jag provade för några år sedan som var rätt ok.
Jag använder som sagt fortfarande Opera; Opera 9 på min huvuddator, Opera 8 på en äldre dator (Opera 8 är ännu snabbare - men det märks bara på den gamla), och på min laptop blir det också Opera 9.
--------------------
zon2.5
|