Håller med dem som uttryckt hopp om att alla ska vara kvar. Snälla ni, börja inte prata om "de onda". Vi kan inte döma så. Jag tror inte någon av "oss andra" har koll på alla turer som lett fram till vissa inlägg.
Ang. skrivna etikettsregler: De behövs, tycker jag. Visst vore det trevligt om sunda förnuftet räckte men det gör det inte alltid när det hettar till. Forum utan regler spårar tyvärr ofta ur förr eller senare.
Det ger en viss trygghet också: Jag vet att om jag håller mig till reglerna, får mitt inlägg stå kvar. Bryter jag mot dem blir det borttaget. Motsatsen ser jag nu: Jag skrev ett av svaren i den borttagna tråden, det andra och längsta. Jag ansträngde mig för att vara saklig och nyanserad och argumentera mot argument, inte mot en person. Men nu är tråden borta utan att jag har fått någon förklaring från moderatorn, vilket jag anser att jag borde ha. För jag har ingen aning om mitt inlägg innehöll något som ansågs som övertramp eller om det så att säga bara åkte ut på köpet med resten. Och jag vet inte om det är meningen att jag ska ta åt mig när det talas om "folk som grälar"...även fast jag själv inte tycker att jag gjorde något fel. Men det är inget större problem, jag kan tåla det - men jag tycker att det illustrerar konsekvenserna av att inte ha skrivna regler och inte få meddelande från moderatorn när ens inlägg tas bort.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|