Efter att ha svarat på otaliga mail och PM i den här frågan och då jag för tillfället har tappat lusten att svara på fler kommer här istället en del svar och lite synpunkter.
Jag försöker gå igenom nya inlägg i forumet åtminstone ett par gånger om dagen, sju dagar i veckan. När det dyker upp något som bryter mot användarvillkoren tar jag bort det så fort jag ser det eller när någon gör mig uppmärksam på det. Många tycks tro att jag sitter dygnet runt i forumet men så är alltså inte fallet, jag har faktiskt en hel del annat att göra och ibland måste även jag sova.
Om inlägg som tas bort:
Oftast gäller det inlägg om knark, sex eller rashets som plockas bort direkt och i regel är det ingen som har några synpunkter på detta. Åtminstone inga negativa:) Den här typen av inlägg skrivs oftast av ”småungar” som av en händelse har hittat in i forumet, i regel skriver dom en eller två gånger innan dom tröttnar och surfar vidare.
Sen finns det dom som bara vill sabotera och skriver en mängd ovidkommande inlägg och är allmänt otrevliga. Den här typen av beteende är lite besvärligare att komma tillrätta med och i värsta fall kan det ta upp till en vecka innan jag stängt av alla användare de lagt upp, spärrat deras ip-nummer och som sista utväg kontaktat deras Internetleverantör.
Sist men absolut jobbigast är det som nu har hänt, ett par inlägg som helt har urartat. I regel bygger det på missförstånd eftersom det blir ganska onyanserat när man skriver ner sina tankar och snabbt går det ju också. Ofta handlar det om ironi som kan vara svårt i ”verkliga livet” men som när det skrivs i ett inlägg helt kan missuppfattas.
Den som på samma sätt som jag följt många av personerna i forumet under flera år och ”känner” dem och hur de skriver har inga problem med att förstå ironin och deras ”munhuggande”, men för den som är ny här kan ett skämt uppfattas som ett personligt påhopp. När något sånt här händer följer jag noga utvecklingen och i regel löser det sig själv när missförstånden redas ut och efteråt är alla bästa vänner.
Men ibland tar det en annan vändning och ”drevet går”. Precis som i det här fallet, många börjar skriva och ta ställning utan att egentligen veta vad det handlar om (jag har fortfarande inte helt förstått det). Då, precis när det började likna en sämre dokusåpa beslutade jag mig för att ta bort inläggen.
Innan jag tog bort inläggen fick jag flera mail och PM med synpunkter från personer som överhuvudtaget inte deltagit i inläggen men som ville att jag skulle ta bort dem. Jag tänker inte lägga ut några kopior på mailen men återger här ett citat från ett av de ”snällaste”: ”Vad är du för jävla webmaster som låter vissa skriva vad som helst?”
När jag till slut bestämde mig för att ta bort inläggen dröjde det inte länge förrän det rasslade till i mailboxen igen. Som väntat var åsikterna nu de motsatta, det var väl bara tillmälena som var ungefär desamma, frånsett då dem om att jag tydligen nu också är en ”censurdjävul” som tar bort inlägg för att jag inte håller med vissa personer. Det framgick dock inte vilka jag borde hålla med:)
Sånt här är jag van vid, det händer alltid när något inlägg i forumet har urartat. Tar jag inte bort inlägget får jag en massa mail och tar jag bort det får jag minst lika många. Det spelar alltså ingen roll hur jag än gör, det är ändå mitt fel. Det märkliga är att de som hör av sig oftast inte ens är aktiva i forumet?
Men för att jag ska slippa svara på fler sådana här mail kommer mina svar här en gång för alla:
- Nej, jag tar inte ställning i de här inläggen. - Nej, det finns ingen lag som förbjuder mig att ta bort vissa inlägg. - Nej, lagen om åsiktsfrihet är inte tillämplig i det här fallet. - Nej, jag behöver inte tala om att ett inlägg raderats. - Nej, det går inte att skicka anonyma mail eller PM från Odla.nu. - Ja, jag tar bort olämpliga inlägg så fort jag får kännedom om dem. - Ja, i tveksamma fall avgör jag var gränsen går. - Ja, i småprat får annat än trädgård diskuteras. - Ja, jag sover gott om nätterna. - Ja, jag svarar på alla mail och PM (oavsett hur otrevliga dom är). - Ja, vi har regler för vad som får skrivas i forumet, se användarvillkoren nedan.
Forumet är i första hand till för diskussioner om trädgård och odling. I avdelningen ”Småprat” tillåter vi dock att även andra ämnen tas upp. En anledning till detta är att vi då slipper ”småpratet” i de övriga avdelningarna och dessa innehåller därför i stort sett endast sånt som hör hemma där. Sen är det också så att de flesta av oss även har andra intressen vid sidan av trädgården och givetvis ska även dessa kunna dryftas. Det finns en del som inte tycker om den här lösningen utan vill att vi endast ska tillåta trädgårdsrelaterade inlägg, men efter vad jag har förstått tycker de flesta att det är bra som det är. De som inte är intresserade av småpratet behöver ju faktiskt inte läsa det utan kan enkelt hoppa över det.
För att registrera sig som användare i forumet krävs det att man godkänner våra användarvillkor och åtar sig att följa dessa.
Alla som skriver i forumet har vid registreringen godkänt villkoren och förväntas också följa dem.
Användarvillkor:
”Odla.nu tar inget ansvar för innehållet i de inlägg som skrivs i forumet, varje användare ansvarar för innehållet i sina egna inlägg. Vi tar inget ansvar eller ger några garantier för riktigheten eller användbarheten i de inlägg som skrivs. De enskilda inläggen uttrycker skribentens åsikter vilket inte nödvändigtvis är detsamma som Odla.nu:s. Varje användare som upplever ett inlägg som stötande uppmanas att omedelbart kontakta Odla.nu via e-post. Vi har möjlighet att radera stötande inlägg, och kommer, om det visar sig vara nödvändigt att göra detta så fort som möjligt efter att det har kommit till vår kännedom. Som användare av forumet godkänner du villkoren och kommer ej att publicera material som du vet är falskt, ärekränkande, smädligt, ofredande, oriktigt, vulgärt, sexuellt, oanständigt, hädiskt, hotfullt eller som på något annat sätt inkräktar på någons privatliv eller strider mot svensk lag. Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu.”
Frågan är nu:
Behövs det verkligen mer detaljerade regler för kommunikation mellan vuxna människor på Internet?
Hur uppträder ni i umgänget med er familj, era vänner, grannar, arbetskamrater eller mot folk ni möter på stan? Finns det någon som på fullt allvar tror att andra regler gäller här?
Nåt att sova på:
”Vill du att andra ska ha respekt för dina åsikter måste du ha respekt för deras, trots att du inte håller med om dem.”
--------------------
|