Det kanske inte gällde de här gubbarna, men jag förvånas över den biologiska analfabetism som råder i Sverige. Jag stöter ofta på människor som inte känner igen de vanligaste träden som al, ask, alm, rönn och oxel och än mindre kan skilja ung alm från hasselbuskar. Att det finns många sorters gräs, att de på hösten svartstammade buskagen är blommande hägg om sommaren, att fåglar behöver insekter som behöver varierad natur osv - det har någonstans förlorats.
Allt verkar flyta samman i en grön massa för många människor. Det träd som fortfarande verkar finnas med i den allmänna kunskapsbanken är björk, och jag tror att det kan vara en av orsakerna till att den är så populär att spara på tomter som ska glesas. Det man känner igen värdesätter man.
I helgen diskuterade jag med några som inte kunde tro att mitt uppstammade slån inte skulle bli ett stort träd. Allt med stam blir stort trodde de.
En annan sak är att många glömmer hur fint t ex slån och körsbär blommar när hösten nalkas. Då kan det plötsligt bli betraktas som "taggbusk och skräpträd".
Man borde göra mera roliga saker i naturen i skolan tycker jag, så att man lär sig se sammanhangen och lär sig se och uppskatta variationen i naturen. Jag skulle också ha behövt att gå i en sådan skola!
Då kanske det skulle ryckas upp färre ormhassel i traktorövningar också.
--------------------
|