Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Torktåliga klätterväxter, förslag vid björk
          mari_tres
          Inlägg 04-02-2007, 19:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 554
          Medlem nr: 1 048

Hade storslagna planer med hörnet mot vägen, vi har tagit bort staketet men staketstolparna är kvar. Där hade jag tänkt att sätta klematis och klätterrosor (en per staketstolpe) som skulle få klättra emellan stolparna och eventuellt även lite på höjden.
          Det skulle bli en liten "häck", en avgränsning mot vägen och närmsta grannen. Nu har jag dessvärre de närmsta dagarna insett att det växer en björk i just det hörnet...

Jag ser den ju varje dag, men det har aldrig slagit mig att det spelar någon roll, förrän nu. Det blir ju jättetorrt i marken vid björkar! Och staketstolparna (de som står närmast) är bara 2-3 meter från stammen. Klematis är väl inte att tänka på i det läget, men skulle det gå att få klätterrosor att trivas? Jag vill inte hålla på och vattna varje dag.

Finns det några andra alternativ? Det är ett soligt läge i zon 4, inte särskilt vindskyddat men inte jätteblåsigt heller... Färg spelar ingen större roll, inte heller om det är bladen eller blommorna som är huvudattraktionen.

Finns det någonting som skulle kunna trivas där? Eller måste jag ge upp tanken?

--------------------
          Simma lungt!!

Zon 4½ Sundsvall, Nolby

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-02-2007, 21:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Klätterosor , tveksamt , clematis .. nja .. nästen inget går under björk
          De här två vill ha mycket vatten dessutom
          Jag har en upphöjd torvbädd vid en björk -plastfolie under , tror en del rötter ändå tagit sig in där men perennerna går bra

väderstreck på ditt läge ?

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 05:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon