Jag tror jag fattar vad du reagerar på Berith, men den biologiska okunskapen omfattar också mig själv, som du kanske såg. Träd är mitt undantag, även om jag långt ifrån kan det som de fullfjädrade arboristerna kan. Och det är inte fullfjädrade biologer jag menar att vi och våra barn ska bli.
Men jag tycker att vi som växt upp de senaste 40-50 åren verkar ha mycket mindre kunskap om naturen än de äldre generationen hade. Vi är mer eller mindre biologiska analfabeter om vi inte känner till ett enda namn på våra grässorter, de tio vanligaste vårblomstren och trädarterna, ett par bergarter och om vi inte känner skillnad på en nyuppväxt mark och en som sakta vuxit fram under hundratalet år. Och i denna grupp finns säkert de flesta, iallafall vi som växt upp i en stad.
En kolumnist skrev det i DN för en tid sedan, och jag håller med: Om vi ser naturen som en grön kuliss får det konsekvenser för hur vi handskas med den. Att hävda äng som slagits i flera hundra år blir inte viktigt om vi inte kan känna skillnad på smörblomma och gullviva, och inte vet att de växer under olika förutsättningar. Att vara försiktig med skogsmark blir inte viktigt om allt i skogen bara flyter samman i en grönmassa. Ser vi inte ens arterna ser vi säkert inte förändringarna i naturen heller.
Vi som hobbyodlar vet hur mycket kraft det krävs att få olika växter att må bra på olika ställen och lär oss ju hela tiden om de odlade växterna. Om det vi kämpat för i t ex 20 år i en trädgård plötsligt bara byttes ut mot brännässla, timotej och asp skulle vi säkert tycka det vore ett nerköp. Precis som det är i mitt tycke om en gammalt naturområde plötsligt mejas ned och man ser att växtligheten som kommer är mycket mindre artrik.
Jag tycker man lär sig om det grundläggande hela tiden. Min mormor som aldrig odlade kunde ändå mycket mer än jag, trots att hon avskydde de där pressade blomstren hon fick i läxa i skolan. Men det borde finnas ett bättre och roligare sätt att lära sig om det levande än 1900-talets stela rabbel!
Eller vad tror du och ni andra?
--------------------
|