Jag kommer att köra med plattor över hela golvet. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag skall lägga ned en massa extrajobb på att låta plattorna gå under sockeln och ha en liten kant utanför runt växthuset eller om jag bara skall ha plattgolv inomhus.
Nu har jag hittat broshyren om stenarna som jag fick av en lokal byggmaterialfirma. Du kan kolla in på www.steriks.se. Ett ganska fånigt menysystem på sidan så man får klicka en hel del för att se alla produkter. Enligt byggfirman så kostar de flesta plattor (även fula, grå i betong) 200-250 kr / kvadratmeter. Jag kommer nog att välja Rustik Color, inte minst för att storleken gör det lättare att passa in 20x13 cm stenar någorlunda snyggt på golvytan.
Förutom att eventuellt dra upp några blom o grönsaksplantor i småkrukor på hylla så kommer jag bara att odla i plasthinkar. Man slipper jobbet med att gräva ut halva växthuset för byta jord och skulle det bli för trångt med 20-30 tomatsorter plus paprika o gyllenbär så är det bara att flytta ut några hinkar och starta en frilandsodling istället.
Jag skall testa med att spika ihop några ramar (som pallkragar fast längre), lägga sand som underlag, klä dem invändigt med plastpresenning, ställa dit hinkarna och sen bara använda underbevattning i "tråget". Om det inte funkar eller blir för fuktigt på nätterna så är det bara att börja vattna på normalt sätt och då får "tråget" fungera som blomfat så att det inte blir jord och vattenslabb över hela golvet... Testa, testa, testa - förr eller senare hittar man en bra lösning.