Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Val av träd till framsidan, Hjälp mig välja ett bra träd
          oby1
          Inlägg 08-10-2003, 08:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 2 416

Hej!

Jag bor i Helsingborg, i ett ett endast 5 år gammalt ormåde. Vårt hus ligger
          på en gammal åker, men man har kapat av ca 1½ m av det fina ytskicktet, så vi har fått kämpa hårt för att göra den tunga lerjorden odlinbgsbar. Tomten är rätt rymlig, på ca 700 kvadrat exkl byggnader.

I trädgården har vi lyckats bra med i stort sett allting utom våra träd. De växer dåligt, får svampsjukodommar eller dör bara. Detta trots att vi grävt rymliga gropar med grus i botten och blandat i både torv och sand, på samma sätt som vi lyckats väl med våra rabatter.

Nu vill vi ha ett stotligt träd på framsidan. Trädets höjd ska väl vara sådär 3-6 m. Funderar på rönn (dodong), men den kostar en hel del (ca 750:-). På baksidan tänkte vi kasta bort vårt päronträd som dratt på sig rost (-ja vi har Enar i närheten). En hängbjörk lockar och vi tror den skulle trivas bra i den lite våtare marken vi har där. Tyvärr är den också svindyr; ca 1000:-.

Med tanke på att vi "förlorat" 5 år och träden vi tänkt oss är dyra, så vill vi gärna ha råd. -Antingen om andra bra träd eller hur vi ska fixa det så de överlever.

Med vänlig hälsning

Rikard

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          oby1
          Inlägg 09-10-2003, 08:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 2 416

Hej!

... och tack för ditt snabba svar.

De träd som klarat sig dåligt är ett äpple- och ett päronträd. Båda träden fick rostfläckar - vilket endast päronträdet borde ha fått enligt en plantskola
          jag hörde med. Där sa man också att päron är hopplösa i Skåne, med de varma fuktiga vintrarna.

Det träd som dog var en Japansk körsbär (hängande). Enligt plantskolan
          torkade den troligen ut för jag alltför tidigt sådde gräs kring det. Jag borde ha vetat bättre (men grannen gjorde så och hans har klarat sig fint). Har en upprättväxande jap körsbär också och den har jag nu tagit bort gräset kring de träd jag har kvar och lagt ut täckbark.

Det var eg inte mycket torv och sand jag blandat i jorden, bara ca en spade av var. Det mesta är köpejord och så lite färsk hästgödsel från intilliggande hästgård.

Nu har jag hunnit plantera en hängbjörk på baksidan där det är fuktigare mark. Den borde väl klara sig? När det gäller framsidan har jag ändrat mig och vill gärna ha en Fjäderkaragan istället för en rönn (dodong). Den ska vara anspråkslös har jag läst.

Med vänlig hälsning

Rikard Bjurenbäck

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 03:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon