"........mina rosmarin lever dom har blivit lite solskade och lite frostskade men inga större skador efter en beskärning och dom kommer fint igen ,........."
Rosmarin bör väl inte vara något problem att övervintra hos dig eller? Har du någon uppfattning om till vilken zon den är härdig? Jag läste i min örtabok men den ger lite konstiga besked ibland beroende på att den är översatt direkt från engelska och inte skriven för svenskt klimat. På ett ställe står det i min bok att rosmarin kan övervintra i skyddat läge och gärna i söderläge. Sedan står det längre ned i texten något om;
i hårt klimat som i Sverige kan den inte övervintra... Men det låter lite flummigt tycker jag för HELA Sverige har inte
"hårt klimat".
Kan den växa i zon 1 på kontinenten så borde den kunna växa i det i Sverige med tycker jag och kanske även i 2 om man skyddar den. Jag har alltid tagit in min Rosmarin över vintern med resultatet att den alltid har stendött p.g.a för torr inomhusluft. Så jag är lite sugen på att pröva den ute i zon 3. Min grekiska oregano växer som ogräs fast den kommer från medelhavet så jag tycker att det borde gå med andra kryddväxter oxå