Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Åsa E
Varför har frilandshibiskusen dött? Den ska väl klara sig bra i din zon? Är de känsliga för att det blir för blött i marken? Jag är nyfiken för jag vill gärna skaffa mig en sådan.
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
igl
intressant tråd. de som jag absolut inte tror/vet klarar sig ute är sefyrliljan, myrten, agave, oxalisen och nerium.
ska följa din länk i fortsättningen.
agapanthusen borde inte vara några problem i din zon om du täckt den, med ett rejält lager löv tex.
lycka till.
mvh
inger
catlady
Jag bara måste fråga dig Flaxx:
Hur blev du så intresserad av just köld- och överlevnadsgränser för växter? Du får ju offra växter i dina tester, är inte det lite synd? Och så undrar jag om det inte är så att många av de växter som överlever är rätt så fula och tilltufsade ett tag framöver?
Jag är själv en sådan som vill ge mina växter den optimala levnadssituationen (om möjligt). Att få växterna så stora, fina och välmående som möjligt. smile.gif
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Piccante
"........mina rosmarin lever dom har blivit lite solskade och lite frostskade men inga större skador efter en beskärning och dom kommer fint igen ,........."

Rosmarin bör väl inte vara något problem att övervintra hos dig eller? Har du någon uppfattning om till vilken zon den är härdig? Jag läste i min örtabok men den ger lite konstiga besked ibland beroende på att den är översatt direkt från engelska och inte skriven för svenskt klimat. På ett ställe står det i min bok att rosmarin kan övervintra i skyddat läge och gärna i söderläge. Sedan står det längre ned i texten något om; i hårt klimat som i Sverige kan den inte övervintra... Men det låter lite flummigt tycker jag för HELA Sverige har inte "hårt klimat".

Kan den växa i zon 1 på kontinenten så borde den kunna växa i det i Sverige med tycker jag och kanske även i 2 om man skyddar den. Jag har alltid tagit in min Rosmarin över vintern med resultatet att den alltid har stendött p.g.a för torr inomhusluft. Så jag är lite sugen på att pröva den ute i zon 3. Min grekiska oregano växer som ogräs fast den kommer från medelhavet så jag tycker att det borde gå med andra kryddväxter oxå unsure.gif
Alexander-VG-zon3
a
Aquilegia
Jag som har försökt mig på att övervintra rosmarin i mitt "övervintringsrum" i flera år men med väldigt ojämt resultat...nu blev jag inspirerad att våga låta dom stå ute över vintern. Det är som du säger catlady, man vill ju försöka ge växterna optimala förutsättningar och ibland är man kanske för feg/dum för att verkligen låta dom ha det...... sleep.gif
Piccante
CITAT (flaxss @ 06-02-2007, 19:37)
CITAT (Leocarpus @ 06-02-2007, 18:06)
"........mina rosmarin lever dom har blivit lite solskade och lite frostskade men inga större skador efter en beskärning och dom kommer fint igen ,........."

Rosmarin bör väl inte vara något problem att övervintra hos dig eller? Har du någon uppfattning om till vilken zon den är härdig? Jag läste i min örtabok men den ger lite konstiga besked ibland beroende på att den är översatt direkt från engelska och inte skriven för svenskt klimat. På ett ställe står det i min bok att rosmarin kan övervintra i skyddat läge och gärna i söderläge. Sedan står det längre ned i texten något om; i hårt klimat som i Sverige kan den inte övervintra... Men det låter lite flummigt tycker jag för HELA Sverige har inte "hårt klimat".

Kan den växa i zon 1 på kontinenten så borde den kunna växa i det i Sverige med tycker jag och kanske även i 2 om man skyddar den. Jag har alltid tagit in min Rosmarin över vintern med resultatet att den alltid har stendött p.g.a för torr inomhusluft. Så jag är lite sugen på att pröva den ute i zon 3. Min grekiska oregano växer som ogräs fast den kommer från medelhavet så jag tycker att det borde gå med andra kryddväxter oxå unsure.gif

jo jag vet , har en del böcker (svenska där det står den klara sig i zon 1 och i andra klara den ingen frost alls blink.gif blink.gif . jaja

av min egen erfarndhet så klara den -15c utan större problem (blåser det blir det lite skador ) men som sagt minimalt värre med solen i mars , vad jag har lläst så ska den klara -17c . så jag komemr givitvis skydda min i stränga vintarar men som i falsterbo blir dom som buskar utan vintertäckning . och efter man har klippt ner dom så komemr nya skott varje sommar ch man har kraftiga skott som överlver vintern . den är satt som härdiga i usda zon 7a och jag är i usda z6b-z7a . på vintern ska den ha det torrt annars tar kylan den om det är blöt i marken , där dne växer vilt blir dte ner mot -10c så frost klara den min har tat -10c utan äns att ändra färg , men som en vargvinter komemr där oftast skyddande snö , så om du bor i zon 3 så får du läga över frost skydd (grön vinterväv ) och sen hoppas på ett tjock lager med snö . typ som mina plam dom delana som var ovan för snön var bruna dom som låg i snön var gröna så snön skyddar bra

Om den klara ned mot -15C då borde jag kunna ha den ute. Så kallt har vi knappt haft denna vintern (-13,5 som mest tror jag). Om man vintertäcker den väl så borde det gå. Det kan ju skilja upp mot en zon inom en trädgård har jag förstått och mina föräldrar har en del av trädgården väldigt skyddad i söderläge med en mur runt. Där tänkte jag sätta kryddor till sommaren.
Annars är nog regn ett större problem än kyla. Du har säkert fler soltimmar som bor mer på sydöstra sidan av landet. I västsverige har vi däremot väldigt gott om regn sad.gif

Men i vilket fall. Mina kryddväxter brukar dö ändå när jag försöker förvar dem inne i min lägenhet i kruka över vintern så det kan inte skada att pröva på friland året om.

nu har jag kapat din tråd när jag började diskutera rosmarin
men det är intressant att höra vad någon tror som vågar utsätta sina växter för hårda prövningar.
Alexander-VG-zon3
a
catlady
Ok, då förstår jag! Men jag tror inte att jag sätter ut mitt lilla olivträd i första taget... wink.gif
Jag har haft sådan tur med mina exotiska växter i år. 10-15 plusgrader och extraljus verkar vara the way to go!
Alexander-VG-zon3
a
catlady
Nej, det är ju en medelhavsväxt. Men den står med sina kompisar avokado, mango, chili och citrusar, med runt +10 på natten och +15 på dagen. Men mitt olivträd i kruka är så litet att det nog inte hade blommat ändå. Jag hoppas att det växer ordentligt i sommar. wub.gif
Alexander-VG-zon3
a
Piccante
CITAT (flaxss @ 07-02-2007, 14:23)
Markus
så här ser  mina rosmarin ut i dag , den ser mest ut att fått solskador och för  hård frost som blåsit på annars är resten grönt och fint och grenarna är friska, den ser kankse inte så  fin ut men till våren komemr dne jätte fint igen

Den ser betydligt friskare ut än de plantor som jag har grävt upp varje år för att övervintra inne i min lägenhet med torr luft, för de brukar stendö

Måste prova till sommaren med en rosmarin ute. Hoppas att jag kan omvandla en del av trädgården till zon2,5 iaf.
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Merlin
Läste precis hela den här träden, superspännande smile.gif Man får lust att försöka odla palmer på friland smile.gif smile.gif Undrar just vad grannarna skulle säge, dom tyckte det var konstigt att jag odlade passionsfrukt i somras laugh.gif laugh.gif
Funderar på ginko i skyddad läge på friland men plantorna är så dyra i inköp - inte kul om trädet skulle dö första vintern....
Rosmarin övervintrar jag i tvättsugan som har ett stort fönster i syd på vintern, det går jättebra och sen ställer jag ut den i maj. Ska försöka övervintra en nästa vinter invid husgrunden där det är varmt och torrt. Dr har jag massor av frösådd (självsådd) italiens salvia - den växer som ogräs nästan 1 meter höga är plantorna wub.gif
Alexander-VG-zon3
a
Merlin
Flaxss - är det en sån där washingtonia (heter det så blink.gif) du har. Hur är det med väderkvarnspalmens härdighet? Har du försökt med en sån också? Sen har jag för mig att du i nån tidigare (kanske för ganska länge sen) sa att du har en ginko på friland. Kanske är det helt fel, jag har bara för mig att du skrev det nånstans wacko.gif wacko.gif
Alexander-VG-zon3
a
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon