CITAT (Fenja @ 06-02-2007, 21:06)
Tack Christa, jag tycker också att det är intressant och jag tror att du har rätt i dina farhågor om bristande kunskap hos många. Pluggar du på högskola eller hur bedriver du studierna? Eller arbetar du med företagsutbildningar? Jag blir nyfiken för jag har arbetat lite inom det där.
Mvh
Fenja
Än så länge läser jag bara in så mycket jag kan hemma. Har funderat på att jobba med det på något sätt.
Har själv gått sönder på jobbet och varken jag själv eller någon annan förstod att allt jag drabbades av berodde på stress.
Det började med värk i nacke och axlar sedan fick jag tinnitus och dålig matsmältning. När jag vaknade på morgnarna kändes som om det satt en bräda fastknuten på axlarna och på vägen till jobbet domnade käkarna. Jag trodde jag hade fått kvicksilverförgiftning och tog bort amalgamet. Då pajade mitt ena öga och jag bröt ihop fullständigt. Trots det var jag kvar på jobbet. Till slut var jag så trött så jag höll på att krocka med bilen flera gånger. Orkade inte styra, växla och hålla reda på trafiken samtidigt. Ingen förstod att det berodde på stress. Det var först när jag hörde ett föredrag om utbrändhet som kronan trillade ner. Värken började 1995 och i april förra året lyckades jag få friår och rymde från alltihop.
Nu funderar jag på om jag kan hjälpa andra på något sätt. Det finns så mycket att göra för att minska stressen på arbetsplatserna. Det handlar ju inte bara om att ha mycket att göra. Första steget är att sprida information om hur stress kan skada hälsan.
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artike...ategoryID=10958