Jag blir stressad av för mycket intryck och upplevelser - oavsett om de är positiva eller negativa. Informationsstress helt enkelt, oavsett om den kommer från tv, tidningar eller från munnen från en annan människa.
Läste om en teori en gång som jag tagit till mig. Eysenck hette forskaren, och han menade att vi är födda med olika slags biologiska vakenhetsnivåer och temperament. P g a dessa biologiska skillnader behöver vi olika mycket/litet stimulans, och blir till personligheten extroverta eller introverta (utåtriktade eller inåtriktade).
En person med låg biologisk vakenhetsnivå behöver mycket "kickar" och stimulans (för att kunna "vakna"), och söker detta i stor aktivering och ett intensivt socialt liv. Till personligheten blir man då extrovert.
Medan en person med hög vakenhetsnivå lätt blir orolig och uppjagad av för mycket stimulans och för mycket socialt liv. En sådan människa behöver mycket lugn och ro och ensamhet för att må bra, och blir då till personligheten introvert.
Jag hör alltså till den senare personlighetstypen - lättstressad av för mycket intryck, stimulans och människor omkring mig. Uppskattar ensamhet (inte jämt, dock). Men det är svårt att kunna få vara sådan i dagens samhälle, där allt och alla drar och pockar på ens uppmärksamhet.
|