CITAT (Anders Roslagen @ 08-02-2007, 23:36)
CITAT (olublanseflor @ 07-02-2007, 20:57)
Jag har flera frilandshibiscusar i olika färger. Enka såväl som dubbla.
Dessa står direkt i jorden året om, men jag bor nära havet zon 1 i Skåne.
Kan beskådas på min hemsida, under Trädgård.
www.monicaliljaingelmark.se
Jag tror att man kan pröva även längre norrut i landet. Jag har haft en i fem år ute, har aldrig täckt eller grejat, det har fungerat ändå. Det är zon III på gränsen till IV men just växtplatsen är ett varmt läge i trädgården.
Det är en frösådd planta som nu har blommat med blårosa blommor. Den växer väldigt upprätt, ska testa att ta bort alla stammar utom en, så att det blir som ett träd i stället.
gör du den som ett träd så försämras deras härdighet , då komemr själva kronan upp ur snön som annars skulle skydda den om den var buske , i sverige och danmark blir dom som buskar i andra länder blir dom som mindre träd , men du kna ju prova ,
skulle nu ovan delen frysa bort ovan för snön så kommer där väl nytt från hhuvudstammen . jovist den kan växa längre norrut men då skyddar oftast snön den skulle det bli barfrost och -28c skulle det någ gå sämre ,
därför är den satt som zon 1-2 för där tål den -20c och barfrost men inte -28c och barfrost . även i zon 1-2 gäller dte för en natt så då mildas allt ihopa om vi inte får snö .
så därför är den ett zon 1-2smycke för dne är inte helt säker längre norrut om dte blir barfrost ,
plus så blommar den sent så längre norrut hinner dne inte heller även där också varför dne är satt mer söder ut