CITAT (Anders Roslagen @ 09-02-2007, 10:24)
Kronan är redan över maximal snöhöjd, men visst blir plantan mer utsatt om det bara är en enda stam. Jag vill gärna ge den chansen ändå för den växer som om den vill vara ett träd.
Kanske skulle trädgårdsägare norr om Tyskland pröva, utan att ta det för givet att den bara kan växa som en buske.
Jag tror att man satt låg zon på den mer för den sena blomningens skull än att den skulle frysa ner lätt. Den har klarat några av de lägsta minimitemperaturerna här på 40 år, -23°, ovan snöhöjd, utan att frysa sönder. Den är ännu inte prövad under en vinter som är både lång och kall.
I östra Uppland där den växer är det sällan svår köld i kombination med barmark, för kommer kylan från norr eller öster bildas snöbyar. -20° och barfrost tror jag aldrig har uppstått hos mig. Den vanliga minimitemperaturen brukar vara -15°, och då med snö.
jomen dte är det jag menar temperturer -25c med eller utan snö klara den , som sagt som jag sa får vi -20c och barfrost så klara den det , men inte -28c och barfrost eller lägre .men skulle den krona komma upp ännu lägre ur snön så både blåser det mer . men du får testa det är allt jag säger
jag är säker på att dte är både blommnigen och härdigheten som har gjort att dne är satt som 1-2 , även många vet inte att dne klara mer norrut och att den är mer säkrare i söder , om man skulle få oturen och få barmark vilket sällan händer . plus så spelar lägnden på vintern står roll att den måste hhinna komma igång även där varför dne är satt som zon 1-2 fast det skiljer väl inte så mycket från 2-3 men kommer man upp i sommaren och dne låga temperaturen i zon 4 .
men du får testa och se och visa bilder sen på den framöver
kankse skulle testa på en av mina också att göra mer som träd , det hade någ blivit snyggt