Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Chili
          ingrid fuxwall
          Inlägg 08-02-2007, 21:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Vill ha en chilifrukt som smakar chili - vilken ska jag då välja?

ingrid

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          noora
          Inlägg 09-02-2007, 13:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (emmapemma @ 09-02-2007, 10:56)
          Är inte dulce milda? F*siken då, för jag har sagt till mina tjejer att de ska få chili som inte är starka... Fast jag köpte tre eller fyra sorter till som inte skulle bli starka, plus fem paprikor, så något kanske de kan äta.

Var Habanero dulcen god då?

Och jag kan tycka att habaneron inte är extremt stark om man bara använder det som är färgat. Särskilt om man hettar upp den så tenderar styrkan att försvinna för mig.

Kan tipsa om ett specialgödselmedel för chili coh paprika, som wexthuset har börjat sälja (kanhända att det hjälper upp produktionen på t.ex. dulcen). Jag har tyvärr inte provat det själv, men tänkte göra det under denna säsongen. Jag vet inte om man ska tro på dessa specialgödsel, men det borde ju inte skada i alla fall. Eller så gör man statistik på det, och gödslar hälften med special, och hälften med biobact eller kogödsel eller nåt, och ser utfallet. blink.gif blink.gif Fast då är man bra miljöskadad biggrin.gif

Min jalapeno är nog inte early - det kan vara det. Jag tror jag sår en ny omgång av de sorter som inte kommit upp. Undrar om man ska ta och förblöta fröna, vad tror ni?

/Emma

Habanero dulcen hade samma arom som vanlig habanero. Frukterna blev inte lika stora, och dom blev lite ljusare i färgen (orange) än vanlig orange habanero. Det är möjligt att dom blir mildare om dom får mer gödsel. Ljus, värme, gödsel osv verkar göra ganska mycket skillnad för frukternas kvalitet.

Jag har hört att chili kan gro fortare om man lägger fröerna i blöt ett tag, så det kan nog fungera. Jag har aldrig provat det själv, jag låter helt enkelt sådderna stå varmt (rumstemperatur eller t.o.m. lite över) och så småningom gror de smile.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-10-2025, 01:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon