Kollade med den länk till Elsäkerhetsverket (som jag inte visste ens fanns) som Åke hänvisade till. Så här står det om badrum:
Badrum Elsäkerheten i bad- och duschrum kräver extra uppmärksamhet, eftersom rörledningar och vattenarmaturer ofta är förbundna med jord. Fuktiga golv och fukt på huden gör dessutom att din kropps ledningsförmåga ökar. Tidigare var det förbjudet att ha vanliga vägguttag i badrummet. Numera är det tillåtet att installera uttag för 230V, om uttaget är jordat och skyddas av en jordfelsbrytare. Installationen måste utföras av en elinstallatör. Om du har ett jordat och jordfelsbrytarskyddat uttag i badrummet kan du utan fara använda till exempel en hårtork där. Att leda in en skarvsladd till badrummet från ett annat rum är däremot farligt! I vissa badrum finns rakuttag för 110V. Dessa kan dock användas endast för rakapparater och vissa eltandborstar. Det går bra att dammsuga i badrummet om golvet är torrt och dammsugaren inte kommer i kontakt med vatten.
Om Inas inlägg: Strykfilt! Halleda, det hade jag glömt! Inte hade vi nån strykbräda när jag var barn, Mor hade strykfilt. Och sån där tunn ...vad det nu heter...som ser ut som gasbinda, som var våt, och som man la ovanpå det som skulle strykas. Och jag fick som barn hjälpa till att dänka tvätt, med en sån där träviska...som man hade och vispade i grytorna med...trävisp?...och en skål med vatten och sen skulle man rulla det dänkta hårt, och sen skulle det ligga ett tag innan man strök det. Jösses så många barndomsminnen här poppade upp ur dammet! Oj!
--------------------
Eva i zon I
|