Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Val av träd till framsidan, Hjälp mig välja ett bra träd
          oby1
          Inlägg 08-10-2003, 08:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 2 416

Hej!

Jag bor i Helsingborg, i ett ett endast 5 år gammalt ormåde. Vårt hus ligger
          på en gammal åker, men man har kapat av ca 1½ m av det fina ytskicktet, så vi har fått kämpa hårt för att göra den tunga lerjorden odlinbgsbar. Tomten är rätt rymlig, på ca 700 kvadrat exkl byggnader.

I trädgården har vi lyckats bra med i stort sett allting utom våra träd. De växer dåligt, får svampsjukodommar eller dör bara. Detta trots att vi grävt rymliga gropar med grus i botten och blandat i både torv och sand, på samma sätt som vi lyckats väl med våra rabatter.

Nu vill vi ha ett stotligt träd på framsidan. Trädets höjd ska väl vara sådär 3-6 m. Funderar på rönn (dodong), men den kostar en hel del (ca 750:-). På baksidan tänkte vi kasta bort vårt päronträd som dratt på sig rost (-ja vi har Enar i närheten). En hängbjörk lockar och vi tror den skulle trivas bra i den lite våtare marken vi har där. Tyvärr är den också svindyr; ca 1000:-.

Med tanke på att vi "förlorat" 5 år och träden vi tänkt oss är dyra, så vill vi gärna ha råd. -Antingen om andra bra träd eller hur vi ska fixa det så de överlever.

Med vänlig hälsning

Rikard

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          oby1
          Inlägg 10-10-2003, 08:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 2 416

Tack för alla tipsen!

Ja, leran är ett problem. Men det håller på att bli bättre. Jag har
          dränerat så mycket jag kan genom att handgräva fram till de dränerings-
          rör som ligger jäms med vår vall. Nästa steg skulle vara att hyra en maskin, men den måste i så fall ner minst en meter i marken och det är inte lätt att hitta maskiner som gå så djupt. En liten grävmaskin skulle förstöra halva tomten. Vi har i alla fall inte någon sjö längre på tomten, som vi fick för tre
          år sedan när huvuddräneringen slammade igen.

Men det är inte lika mycket vatten överallt. Där äppleträdet stod var
          det dock riktigt surt. På framsidan ligger vattennivån djupt, så jag tror
          nog mer på torka eller övergödning just där. Min erfarenhet är att första
          året "med ny grop/rabatt" är värst. De rabatter vi grävde under de första
          åren kunde man sjunka ner i till knäna. -Sedan vi slängt på rejält
          med täckbark och väntat, har de blivit fasta och fina. Rosor, perenner, lökar
          mm trivs nu utmärkt och rabatterna är lagom fuktiga året om.

Att torv är skadligt för många träd visste jag inte. Men när man
          blir rådd att gräva ner sitt persikoträd i enbart torvmull, kan man lätt
          förledas att tro att lite torv är bra för fler träd. Löv ska väl i alla fall
          inte bli så svårt att få tag i nu, under den här årstiden. :-)

/Rikard

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 11:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon