Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp! Jag har FÅTT ett växthus..., Hur flytta det?
          MammaMattsson
          Inlägg 11-02-2007, 02:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 9 076

Drömmen i uppfyllelse, jag som bara suttit och glott i willabs kataloger på det enda stället jag fått vara ifred på för familjen, på toa... sleep.gif

Näväl, telefonen ringde, och min kära moder som nyss köpt villa med 2 växthus på tomten, sade att jag kunde ta det ena. blink.gif Weeeee!

Glasrutorna är förflyttade, och alu-ställningen måste vi komma på ett sätt att få itu, vet någon hur?
          Alltså, har det satts ihop, så MÅSTE det ju gå att ta isär, eller...?

En grov uppskattning säger mig att det är på ca. 9 kvm, så det är inget man slänger in i volvon direkt.

Jag tar hemskt gärna emot råd från er som kanske har erfarenhet av en flytt av ett växthus, misstag etc.

Hade tänkt att köpa Ulla Hasselmarks växthusbok också, så att jag får litegrann på fötterna, är den värd priset?

Det som skall göras är att jag vill:

- Ha ett riktigt klinkersgolv

- Få el indragen

- Måla den hemska aluiniumramen i en något mer tilltalande kulör, då esteten i mig avskyr alu-bågar.

--------------------

ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          emmapemma
          Inlägg 11-02-2007, 08:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Åh grattis!

Förmodligen (men jag vet inte säkert) är ramen pop-nitad, och de är bara att borra bort och köpa nya pop-nitar för ihopsättning. Eller så är det skruv och bult. Då rekommenderar jag att du köper DYRA verktyg för att montera ner den, för billiga ringnycklar eller hylsnycklar (eller vad de heter) drar sönder bultarna (alltså inte 10 storlekar för 29 kronor - dömt att förstöra bulten).

Frågan är hur växthuset är fastsatt i backen. Gjutet kanske? Jag vet inte hur du ska lösa det, låta plingarna sitta kvar i backen med nedgjutningsjärnen kvar.

Aluminium är svårt att måla själv. Det är möjligt att det går att göra hos en billackeringsfirma, men räkna inte med det. Risken är att färgen flagar och det ser sämre ut än omålat.

Du kanske kan få tag på en monteringsanvisning hos willab på rätt modell. Då är det ju lättare att nermontera på rätt sätt. Dessutom vill jag minnas att någon här på forumet lät bli att montera isär ett växthus, utan bara satte fast det på ett släp och fraktade hem det.

Jag har inte läst just Ulla Hasselmarks växthusbok, jag har Maria Åberg Sechers, men Ulla brukar ju ha trevliga krönikor i Allt om Trädgård, så boken är säkert bra. Och säkert billig på bokus!

Lycka till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 01:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon