CITAT (Christa @ 11-02-2007, 20:52)
Det blir liksom disigt för vänster öga när jag läser på skärmen och det blir suddigare och suddigare men om jag fokuserar på något längre bort så ser jag klart igen en stund men sedan försvinner det igen.
Sådär har höger öga hållit på sedan jag fick glaskroppsavlossning i det ögat men vänster har varit bra. När det gäller höger öga så har jag sett skarpt längre tid när jag väl lyckats fokuser.
Innan jag upptäckte att det hjälper att fokusera på något längre bort och sedan på skärmen så höll jag på att bli tokig. Kände mig sned i hela skallen när högerögat inte ville ställa in sig.
Det var alltid värre dagarna före mens. När jag började få oregelbunden mens så visste jag några dagar i förväg när det var dags eftersom ögonen började krångla mer än vanligt. Sista dagen innan så gjorde det ont i ögonmusklerna när jag skulle ändra från långt till kort håll.
Jag minns en gång när jag plockade kantareller och jag hade svårt att orientera mig eftersom ögonen fastnade på plockavstånd. När jag reste mig var det bara sudd. Nu har jag inte haft mens på många år så den kopplingen finns inte längre men det varierar en del fortfarande.
Sedan förra lördagen har då vänster öga krånglat på skärmavstånd som för mig är ca 1,3 meter eftersom jag ligger ner i sängen och skriver. Har en stor skärm inställd på 600 X 800 punkter. Först trodde jag det var glasögonen som var smutsiga. Det är väldigt ansträngande att läsa.
Jag skall ringa ögon i morgon och se vad de säger. Tror det är glaskroppen som lossnat och att ögat störs av det. Det liksom böljar ljus dimma över ögat.
I höger öga har fått en grumling precis framför gula fläcken och den vill gärna ögat fokusera på istället för det jag vill titta på.