Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bokskog, Vad växer tillsammans med bok?
          Anders Roslagen
          Inlägg 12-02-2007, 16:54
          Länk hit: #1

Gäster

Jag har planterat och sått en del bok på mark som är gemensam för oss som bor däromkring. Jag tror mig veta att det inte växer annat än tidiga vårblommor i bokskogar för att det blir så skuggigt. Men om det är lite andra träd och mellanrum så att mer sol når ner, vad trivs då i en bokblandskog?

Finns det några fina karaktärsväxter? Bokarna är huvudsaken men det kanske finns något som hör ihop med dem?

(Bokarna växer otroligt bra i en lite fuktig norrsluttning!)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Big Gardener
          Inlägg 12-02-2007, 18:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Det är en bra fråga. Du menar att bokarna är i princip nyplanterade/nysådda eller är det ett delvis uppvuxet bestånd med redan befintlig vegetation?

Ren bokskog är en typisk sekundärbiotop. Det innebär att arter som inte är så beroende av ljus för sin föryngring klarar av att växa i den. Boken (Fagus slylvatica) är ett sådant träd och således hittar man nästan bara bokplantor i en bokskog. Mycket annan vegetation utkonkurreras av ljusbristen. Därför finns det inga andra karraktäsväxter i en bokskog annat än i brynen eller i gläntor.

Om vi talar om en uppvuxen blandskog, huvudsakligen med bok finns det många andra sekundärarter som kan tänkas leva och föryngras där, men det beror mycket på hur ljusförhållandena är. Eken (Quercus robur) är en brynväxt så den klarar konkurrensen hyfsat förutsatt att skogen inte är för tät.

Avenbok (Carpinus betulus) är annars den växten som jag tror skulle klara konkurrensen bäst eftersom den också är en sekundär trädart med liknande föryngringssätt som boken. Samtidigt tror jag den står sig slätt mot boken på lång sikt.

Skogslönnen (Acer platanoides) och Tysklönnen (Acer pseudoplatanus) är två andra sekundärarter som till viss del kan föryngras i skuggiga miljöer, men inte i en fullt uppvuxen bokskog.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 18:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon