CITAT (Christa @ 12-02-2007, 16:47)
Jag har terminalglasögon men inte till denna datorn eftersom den är så långt bort. Mina krångliga ögon har gjort att jag har en uppsättning glasögon med olika styrkor. För det mesta har jag progressiva med -3 däruppe och -1,5 där nere. Får dock linskramp om jag läser med dem på mig. Optikern sa att det blir för stor fall om jag har ännu svagare i läsdelen och dessutom ser man ju inte var man sätter fötterna.
Vad bra att du fick tid så snabbt!! De är duktiga på ögonklinikerna.
Vi optiker är inte utbildade för att göra medicinska bedömningar även om vi naturligtvis har läst allt om ögat och dess sjukdomar.
Om de inte sa något om grumlingen så var det ingen förändring.
Har du riktiga progressiva eller har du terminalg-ö som du kan använda på lite andra avstånd också?
Om det är progressiva du har så tycker jag att du ska fundera på att byta glas igen för du lär dig att gå med dem trots att det blir suddigt om du sneglar neråt. Dra in hakan och titta bara lite högre upp i glaset så kan du se var du sätter fötterna.
Visst blir skillnaden i styrka mellan avstånd och nära stor men det lär du dig att hantera och de som är närsynta brukar generellt men inte alltid ha lättare för att vänja sig vid den skillnaden eftersom de flesta av oss sneglat under glaskanten nertill vid ett eller annat tillfälle.
/Maria