Jag vill tacka alla som engagerat sig i denna tråd.

och ett speciellt tack till dig Maria som delar med dig av dina yrkeskunskaper.
När det gäller styrka på glasögonen så var optikern så envis med att det skulle vara 1,75 i läsdelen så jag fick det först. Jag föreslog 1,5 redan från början men han hävdade bestämt att det blev för stort fall mellan 3 och 1,5. Han satte i 1,75 och sa att jag fick komma tillbaka om det inte fungerade. Jag fick sådan linskramp så det fungerade inte alls. Nu menar du att jag kan ha ännu svagare i läsdelen och då blir jag ju lite förvirrad när en optiker säger att det blir för stort fall med 1,5 och en annan säger att det går bra med ännu svagare i läsdelen.
Sedan är de ju det där med att se var man går. Det hade optikern inga synpunkter på men när jag bytte till 1,5 så gick jag i trappor som om jag var 90 år i början. Tittade jag i den starka delen så blev det inte bra heller. Jag går dessutom väldigt mycket i oländig terräng i skog och mark och då behöver man se både marken och vad man har framför näsan. Dessutom har jag värk i nacke och axlar och går jag med huvudet nerböjt så får jag ont.
Inte så lätt att välja alltså. Kanske behöver man flera par glasögon. Fast progressiva kostar ju minst 5000 kr så det blir dyrt.
Nå min undran gäller det där med stort fall. Jag antar att han menade att det blir för tätt mellan de olika styrkorna men vad är då för stort? Vad är nackdelen? Hur resonerar man?